PowerPlane: een reuzedynamo met vleugels

time icon
Staatsbosbeheer
Geschreven door
Jurjen IJsseldijk
Redacteur NOS op 3

Iedereen die op zijn fietsje naar college of werk ploegt weet het: er is wind genoeg in Nederland. Maar iedereen weet ook: windmolens zijn niet altijd het mooiste uitzicht. Mede daarom werkt Staatsbosbeheer mee aan testvluchten met zweefvliegtuigen aan een kabel en een lier. Hoe harder die lier draait, hoe meer elektriciteit er wordt opgewekt.

"Het is simpel", zegt Wolbert Allaart, directeur van Ampyx Power. "Een PowerPlane met een autopiloot en een hele bak sensoren gaat de lucht in. Dat vliegtuig vliegt in een achtjes-patroon en zit aan een kabel vast. Als het vliegtuig beweegt, trekt het aan die kabel en zo gaat de lier draaien." Als het flink waait kan het ding van 5,5 meter breed haast geruisloos een woonwijk van stroom voorzien.

Vliegen, vliegeren, wat maakt het uit?

Een tijdje geleden maakten we bij NOS op 3 een reportage over KitePower. Hetzelfde principe, alleen wordt energie opgewekt met een vlieger in plaats van een vliegtuig.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Zo ziet 'kitepoweren' eruit

Verschillen die methodes dan van elkaar? "Met een vliegtuig is het een stuk efficiënter", vertelt Allaart. "Ons vliegtuig kun je een geprogrammeerde duikvlucht laten maken, zodat de kabel daarna weer op spanning moet komen. Als je een vlieger terughaalt, kost dat relatief veel energie en dat is zonde."

"Alle energie die wordt gewonnen, scheelt weer gebruik van fossiele brandstoffen", zegt Allaart. "Stel dat in een huis alle apparaten aanstaan, dan verbruikt dat ongeveer 3 tot 4 KiloWatt. Ons zweefvliegtuig produceert ongeveer 60 KiloWatt, dus dat zou op die manier zo'n twintig huizen van energie kunnen voorzien."

Ampyx Power

Er is alleen een probleempje. Ampyx Power is al een paar jaar aan het oefenen om op den duur de commerciële markt te kunnen bestormen, maar het bedrijf is een beetje uit zijn voegen gegroeid. "We oefenen nu met één vliegtuig in de Noordoostpolder, maar kunnen daar niet uitbreiden. Daarom gaan we nu samenwerken met Staatsbosbeheer."

Samen met Staatsbosbeheer, dat een groot deel van de grond in Nederland beheert, wordt nu gezocht naar een geschikt plekje om te vliegen. Een woordvoerder van Staatsbosbeheer legt uit: "Dat betekent dat recreatie er geen last van mag hebben en dat er bijvoorbeeld geen zeldzame vogels broeden."

Zo werkt 't Ampyx Power

Vleermuizen

Wat ook onderzocht wordt, is of vleermuizen en de zweefvliegtuigen wél een goed huwelijk vormen. Inmiddels is bekend dat vleermuizen en windmolens geen goede combinatie zijn, omdat er nogal wat sneuvelen doordat ze geraakt worden door de wieken.

"Ook dat willen we onderzoeken", zegt de woordvoerder. In het verleden zijn al tal van onderzoeken naar vleermuizensterfte in de buurt van windmolens gedaan, maar zweefvliegtuigen in de buurt zijn nieuw. "We willen samenwerken met een universiteit om onderzoek te doen op dit gebied. Maar we denken dat zweefvliegtuigen minder gevaarlijk zijn dan de wieken van windmolens."