Verstekelingen worden gevonden in een vrachtwagen

Groeiend probleem: vluchtelingen in Nederlandse vrachtwagens

  • Harro Brouwer

    Verslaggever NOS op 3

  • Harro Brouwer

    Verslaggever NOS op 3

De Koninklijke Marechaussee controleert intensiever in de haven van Hoek van Holland. Aanleiding: zorgen van transportbedrijven. Steeds vaker proberen verstekelingen aan boord te kruipen van schepen om zo Groot-Brittannië te bereiken.

Brancheorganisatie TLN stuurde staatssecretaris Fred Teeven van Veiligheid en Justitie begin december een brandbrief over problemen met vluchtelingen die in en zelfs onder en op vrachtwagens meeliften. Inmiddels is er een gesprek geweest met Teeven. "Het deed ons goed om te horen dat hij met z'n Franse collega sprak over deze problematiek en dat de marechaussee alerter is", zegt TLN-directeur Arthur van Dijk.

Calais

Stiekem meeliften om de oversteek naar Groot-Brittannië te maken. Het is een groeiend probleem: vluchtelingen die zich verstoppen in vrachtwagens en via Nederlandse havens naar Engeland vertrekken. De vrachtwagenchauffeurs en transportbedrijven zijn daar de dupe van.

De Franse havenstad Calais kampt al jaren met illegalen die naar Groot-Brittannië willen. Omdat het ze in Calais steeds moeilijker wordt gemaakt, merkt TLN dat verstekelingen dan maar proberen via zeehavens in België en Nederland over te steken.

Grote kostenpost

TNL zegt dat de verstekelingen een grote kostenpost voor de transportsector betekenen. Per aangetroffen verstekeling kan de Britse politie een boete opleggen van ruim 2000 euro. Bovendien kan de lading waardeloos worden verklaard als blijkt dat verstekelingen daar bijvoorbeeld van hebben gegeten. Het Nederlandse transportbedrijf.

  • NOS
    Eén van de plekken waar vluchtelingen zich verstoppen.
  • NOS
    Vaste controle op mogelijke verstekelingen in Europoort

We hebben één voorval in juni dit jaar gehad, waarbij er zes verstekelingen aan boord waren van één van onze auto’s. De boete was bijna tienduizend euro.

Gerrit Hes van Reining van Reining Transport

De verplaatsing van het probleem kan Arthur wel verklaren: "In Calais nemen de veiligheidsmaatregelen toe. De verstekelingen merken zo dat het moeilijker wordt om via Calais naar Groot-Brittannië te komen. Maar uiteindelijk blijft die drang aanwezig om naar Groot-Brittannië te gaan en daarom zie je die verplaatsing naar de noordelijke zeehavens."

Ongewenste passagiers in de trailer

Schade

Financieel zorgen de verstekelingen voor grote kopzorgen bij de transportsector. Vaak blijft het niet alleen bij een boete van de Engelse overheid. Gerrit Hes: "Mensen gaan aan boord van een vrachtwagen en moeten hun behoefte doen. Of ze maken in sommige gevallen gebruik van de voedingsmiddelen die we vervoeren. De goederen worden dan uiteindelijk afgekeurd, dus de eigenaar van de goederen probeert die schade op ons te verhalen."

En dan heb je het niet over een paar duizend euro, vertelt Arthur van Dijk. "Voorbeelden van meer dan een ton schade zijn al voorgekomen", zegt hij.

De verstekelingenproblematiek verschuift van Calais naar noordelijke zeehavens.
Vrachtwagenchauffeur Jan Willem controleert zijn lading van tevoren.

Oplossing

Arthur hoopt dat de problematiek op Europees niveau wordt aangepakt. "Wat wij kunnen doen, doen we. We hebben extra sloten op de auto, sensoren, en onze chauffeurs zijn getraind", zegt hij. "Maar er moet worden gezorgd dat de veiligheidsmaatregelen rondom Calais en andere zeehavens optimaal zijn." En die taak ligt bij de politiek.

Tot die tijd heeft Gerrit van transportbedrijf Reining een simpele boodschap voor z'n chauffeurs. "Stop niet meer in België, maar rij in één keer door." Al is dat ook niet de ideale oplossing: "Dan kom je weer met andere regelgeving in conflict: rij- en rusttijden. Krijg je daar weer een boete voor."

Deel artikel: