De jacht op populaire YouTubers is geopend

time icon
YouTube

YouTube gaat bonussen uitdelen om op die manier populaire videomakers te behouden. De concurrentie ligt namelijk op de loer. Facebook en Vessel, een veelbelovende video-abonnementsdienst, willen de YouTube-sterren maar al te graag aan zich binden. En daarvoor hebben ze veel geld over.

De videomakers zijn belangrijk voor YouTube, omdat veel mensen regelmatig terugkeren op hun kanalen. Dat is een andere manier dan de doorsnee bezoeker van YouTube. Zij komen vooral op het videoplatform via externe websites, zoals Facebook en nieuwssites.

De populaire makers klagen al langere tijd dat ze een hogere vergoeding willen dan andere gebruikers die video’s uploaden, schrijft The Wall Street Journal.

Om een uittocht van hun grootste sterren te voorkomen wil YouTube een aantal van hun grootste videomakers een deal laten tekenen. Daarin moeten ze beloven exclusieve content als eerst te plaatsen op de videosite. Daarvoor krijgen ze dan een bonus. De videomakers ontvangen nu alleen 55 procent van de advertentie-inkomsten. YouTube wilde eerst geen extra beloningen geven, omdat ze bang waren dat veel andere, minder bekende makers dit ook zouden eisen.

Zorgen om Vessel

YouTube zou zich vooral zorgen maken om Vessel. De start-up komt met een abonnementsdienst voor video’s en heeft 75 miljoen dollar kapitaal bij elkaar verzameld. Ze hebben dus ruimte om te investeren. 

Dat geld gaat volgens insiders gebruikt worden om de online videohelden te paaien met lucratieve contracten. Een populaire YouTube-gebruiker die anoniem wil blijven, spreekt over een “ongelooflijk aantrekkelijke aanbieding”. Toch blijft hij bij YouTube. Niet alleen vanuit loyaliteit, maar ook vanwege het grote bereik. 

Top 3 grootverdieners

Business Insider publiceerde eerder dit jaar een ranglijst met de grootverdieners van YouTube. 

DisneyCollectorBR staat op nummer 3 met een omzet die geschat wordt tussen de 500.000 en 5 miljoen dollar per jaar. De vrouw vergaart miljoenen views door met Disney-poppen te spelen.

BluCollection staat op nummer twee met jaarlijkse inkomsten die schommelen tussen de bijna zeven ton en ruim zes miljoen dollar. Net als bij DisneyCollectorBR staat speelgoed centraal: er worden reviews geplaatst, speelgoed wordt uitgepakt en er wordt mee gespeeld.

PewDiePie is de absolute grootverdiener. Met 24 miljoen abonnees en 3,7 miljard views per jaar, doe je ertoe online. Felix Arvid Ulf Kjelberg geeft commentaar in videogames en dat doet hij op geheel eigen wijze.