NOS Op3 Buitenland

Hoe een verkrachte superheld India gaat helpen

YouTube

Dit weekend was het alweer raak in India: een chauffeur van Uber verkrachtte zijn passagier, een vrouw van 26. Elke 21 minuten wordt in India een vrouw verkracht. Een stripboek over een verkracht meisje dat een superheld wordt, gaat de strijd aan met seksueel geweld. 

De superheld in het het verhaal is Priya's Shakti. Een jonge vrouw, die door meerdere mannen is verkracht. Net als bij veel vrouwen in India, toont haar familie geen begrip. Ze zal haar verkrachters wel hebben uitgedaagd, zeggen ze.

Priya heeft net als elk ander meisje dromen. Maar die dromen vallen in duigen na haar verkrachting.

Ram Devineni, maker van de strip
Stripboek tegen verkrachting Priya's Shakti

Maar Priya krijgt hulp van de bekendste god van de Hindoes, Parvati. Samen gaan ze de strijd tegen seksueel geweld aan, tot Priya uiteindelijk wraak neemt op haar verkrachters. 

Maar zo gaat het meestal niet in India, zegt één van de twee makers van de strip, Ram Devineni. "Priya heeft net als elk ander meisje dromen. Maar die dromen vallen in duigen na haar verkrachting."

Devineni sprak met slachtoffers van verkrachting. "Sommigen hebben een familie die ze afraadt gerechtigheid te zoeken. Verkrachters bedreigen hun slachtoffers. Als ze naar de politie stappen, neemt die ze niet serieus."

Stripboek tegen verkrachting Priya's Shakti

Tachtig procent van India, waar ruim meer dan een miljard mensen wonen, is hindoe. Daarom koos Devineni ook voor een Hindoe-god. Maar hoe kom je op het idee voor zo'n strip?

Aan de BBC vertelt Devineni dat het allemaal begon met het wereldnieuws over de busverkrachting van een 23-jarig meisje in Delhi. "Ik was in Delhi toen de protesten daar uitbraken. Tijdens die protesten sprak ik met een agent, die iets verrassends zei: 'Geen goed meisje loopt 's avonds alleen'. Toen besefte ik dat verkrachting en seksueel geweld een cultureel probleem zijn."

Priya op de muur. Kinderen checken de extra's met een smartphone Priya's Shakti

De strip is bedoeld voor kinderen vanaf een jaar of 10 tot wat oudere jongeren. "Dat is een bepalende leeftijd, we willen het gesprek met hen aangaan", zegt Devineni. 

En de strip gaat verder dan alleen maar de strip zelf. Door Mumbai worden muurschilderingen gemaakt met stukjes uit de strip. Met een smartphone of tablet komt de schildering dan tot leven. 

STER reclame