Nieuwsuur
ANP

Het is een van de economische 'winnaars' in de coronacrisis: Just Eat Takeaway, in Nederland bekend als Thuisbezorgd. In het vierde kwartaal van 2020 steeg het aantal bestellingen wereldwijd met 57 procent. Het bedrijf groeide de afgelopen jaren ook door buitenlandse overnames en is inmiddels actief in 23 landen.

"Groei is lijfsbehoud. Het is eten of gegeten worden. Dat is wat er gebeurt bij dit soort bedrijven. In zekere zin heb je geen keuze", zegt de oprichter en hoogste baas van Just Eat Takeaway, Jitse Groen, in een interview met Nieuwsuur. Al ziet hij momenteel geen bedreigingen voor de dominante positie van zijn bedrijf in Nederland en ver daar buiten.

Just Eat Takeaway nam vorig jaar de Amerikaanse maaltijdbezorger GrubHub over, voor 7,3 miljard dollar. Begin 2020 was het bedrijf al de grootste maaltijdbezorger ter wereld geworden buiten China (in termen van omzet) na de overname van het Britse Just Eat. Het concern is nu 15 miljard waard.

Meer overnames op de planning?

Zo hard mogelijk groeien en veel uitgeven aan marketing. Zo vat Groen de strategie van zijn bedrijf samen. Hij is altijd op zoek naar interessante buitenlandse partijen om over te nemen. Al verwacht hij dat het de komende tijd wat rustiger zal zijn.

"Er zijn wereldwijd niet zoveel interessante partijen meer om over te nemen", zegt Groen. Andersom verwacht hij ook niet om op korte termijn zelf overgenomen te worden. "Ons bedrijf is een stuk gezonder dan de concurrentie. Maar zeg nooit nooit."

Jitse Groen, oprichter en hoogste baas van Just Eat Takeaway ANP

De lockdowns en andere coronamaatregelen leverden Just Eat Takeaway snellere groei op, doordat mensen er vaker voor kiezen om eten van restaurants te laten bezorgen. Maar tijdens het begin van de eerste lockdown was er wel even paniek bij het bedrijf. De omzet daalde enorm.

"We deden heel veel bezorgingen op kantoren; die gingen allemaal dicht", zegt Groen. Maar vanaf april ging het snel bergopwaarts. "Toen kwam er echt groei van de bestellingen thuis." Voor afhaalrestaurants brak een gouden tijd aan, al gold dat niet voor restaurants die normaal de meeste klanten in de zaak ontvangen.

"Dankzij ons platform kunnen ook restaurants die normaal amper of niet bezorgen nu toch nog een beetje omzet halen", zegt Groen. Hij gaf die restaurants ook korting op de commissie die zij aan het bedrijf moeten betalen over de bestellingen.

'Hun positie is onaantastbaar'

Desondanks is de hoge commissie die Just Eat Takeaway aan restaurants vraagt, ook een veel gehoorde klacht. Het is gemiddeld 12 procent zonder bezorging, en met bezorging zo'n 25 procent, aldus het bedrijf. Volgens Groen is de bezorgdienst verlieslatend.

Sommige restauranthouders willen vanwege de commissie niet meer met het bezorgplatform werken. "Maar je kan er amper omheen", verzucht Robert Matheeussen, die anderhalf jaar geleden 123bezorgd begon uit onvrede over de hoge commissie. "Bij ons betalen restaurants 7 procent. Er zijn inmiddels tachtig restaurants aangesloten."

Toch geeft Matheeussen toe dat concurreren met Just Eat Takeaway bijna onmogelijk is. "Ze gooien met geld via reclames, gratis maaltijden, kortingen. Hun positie is bijna onaantastbaar."

Op tour langs de nieuwe landen

Het leiden van zo'n gigantisch bedrijf in 23 landen tijdens een pandemie zorgt voor flinke druk op de schouders van de CEO, zou je verwachten, maar nee. "Ik slaap goed", zegt Groen. De grootste uitdaging op dit moment noemt hij het in goede banen leiden van zijn snel gegroeide onderneming.

"We waren vorig jaar maart al heel groot. We zijn nu vijf keer groter dan toen. Als het weer kan dan ga ik wel op tour langs alle nieuwe landen. Om de mensen echt te ontmoeten."

STER reclame