Nieuwsuur
Nieuwsuur

Sinds de scholen op 16 maart dichtgingen, zijn ouders opeens thuisleraren. Voor kinderen die met hun eigen laptop aan kunnen schuiven naast hun hoogopgeleide, goedverdienende ouders is dat niet zo'n probleem. Zeker niet als ze af en toe in hun tuin kunnen spelen.

Maar voor kinderen in een groot gezin zonder eigen computer in een twee-kamerflatje zonder balkon en met ouders die geen Nederlands spreken, ligt dat een stuk ingewikkelder. Bij scholen groeit de zorg dat deze kinderen een grotere achterstand oplopen dan de rest van hun klas.

Die zorgen heeft ook lerares Cynthia Inge. Zij geeft les op basisschool Blijvliet in Rotterdam-Zuid. Normaliter werkt ze drie dagen per week op school, nu werkt ze er vijf vanuit huis. "Sommige leerlingen hebben een thuissituatie die me aan het hart gaat. Vooral als ik ze dan twee of drie dagen niet kan bereiken, dan krijg ik het daar best benauwd van."

In de avond bellen

De school Blijvliet staat in een wijk waar volgens het CBS de 'belemmerende' factoren voor goede schoolprestaties maximaal zijn: een hoog percentage gezinnen met schuldproblemen en ouders met een laag opleidingsniveau. En meer dan negentig procent van de Blijvliet-ouders is van niet-Nederlandse afkomst.

Juf Cynthia doet haar best om te voorkomen dat haar leerlingen achterstanden oplopen. "Als ik niks van een leerling hoor, probeer ik zelfs in de avond nog even te bellen of te appen. En als het dan nog niet lukt, neem ik contact op met interne begeleiding bij ons."

Thuis werkt Cynthia vanachter haar laptop aan haar keukentafel. De stoel van haar eigen peuter is leeg, die is bij oma zodat ze tijd heeft voor haar leerlingen.

In deze video zie je hoe juf Cynthia contact houdt met haar leerlingen in coronatijd:

'Sommige leerlingen hebben een thuissituatie die me aan het hart gaat'

"Het risico is natuurlijk groot dat kinderen achterstanden oplopen", zegt Blijvliet-directeur Jeroen Appel. "Deze kinderen hebben de leerkracht keihard nodig, die hebben excellent onderwijs nodig, directe aansturing van een leerkracht, die continu afstemt wat die kinderen op dat moment van de dag nodig hebben."

Het lerarenteam van Blijvliet slaagt erin om met honderd procent van de leerlingen contact te hebben. Ieder kind krijgt de nodige persoonlijke aandacht. "We zijn volop in bedrijf, al ziet het er hier heel stil en kaal uit", aldus Appel.

Van deze situatie geleerd

Computers zijn belangrijk voor het contact en voor goed thuisonderwijs. Van een particuliere stichting heeft Blijvliet laptops gekregen voor de kinderen die anders hun huiswerk niet kunnen maken.

Intern-begeleidster Christa hoopt dat bij een volgende crisis de overheid zich meer bewust is van de tweedeling in het onderwijs en dit soort zaken niet aan particulieren overlaat. "Dan hebben we hoop ik van deze situatie geleerd."

Om echt contact met de leerlingen te houden, opent Blijvliet één keer in de week stiekem toch een beetje de deuren. Terwijl de ouders buiten wachten, gaan de kinderen dan één voor één naar binnen om bij hun eigen juf huiswerk op te halen. "Ik vind dat face-to-face-contact met de kinderen heel belangrijk, want dan zie ik echt hoe het met ze gaat", zegt juf Cynthia. "Dat is telefonisch toch anders."

STER reclame