Nieuwsuur
Parasite

Al weken werd erover gespeculeerd: wie winnen de Oscars. Of het opzet was of niet, afgelopen week lekte op het Twitteraccount van de Oscars al een lijstje met namen uit. Met als winnaar van de belangrijkste prijs voor Beste Film: Parasite. Vannacht werd bekend dat de film ook daadwerkelijk die Oscar in de wacht heeft gesleept.

De winst van Parasite betekent een kleine revolutie in het door Amerikaanse films gedomineerde prijzenspektakel. Nog nooit is de Oscar voor Beste Film naar een niet-Engelstalige film gegaan.

In een dankwoord in het Koreaans herhaalde Bong een les die hij op de filmschool had geleerd: "Hoe persoonlijker, hoe creatiever." In het Engels onthulde hij dat dat motto afkomstig was van mede-genomineerde Martin Scorsese.

Los Angeles verruilen voor Rotterdam

Belangrijke genomineerden voor de categorie Beste Film, zoals als Quentin Tarantino (Once Upon a Time... in Hollywood) en Sam Mendes (1917) draaiden al weken mee in het pre-Oscarcircus en maken overal hun opwachting bij diners en interviews. Zo ook de veelbekroonde en voor zes Oscars genomineerde Bong Joon-ho. Des te opvallender dat hij vorige week zomaar Los Angeles verliet voor een bezoek aan het Filmfestival van Rotterdam.

"Sinds ik in Cannes de Gouden Palm won ben ik al op reis", zei hij in een interview aan Nieuwsuur. "In 2001 werd mijn debuut Barking Dogs in Rotterdam vertoond en ik wilde altijd al een keer terug." Hij vindt het bovendien een welkome afleiding. Met een grote glimlach: "Ik moet in aanloop naar de Oscars nog een week lang handen schudden en complimenten in ontvangst nemen van Amerikanen die natuurlijk allemaal toch voor 1917 zullen stemmen." Die film wist uiteindelijk slechts drie van de tien nominaties te verzilveren.

Bekijk hieronder ons interview met de Koreaanse topregisseur:

Interview met regisseur Parasite

Bong Joon-ho (50) groeide op als jongste van vier. Als kind had hij al veel belangstelling voor film. Naar eigen zeggen bracht hij zijn halve jeugd door voor de zwart-wit-tv, waar hij klassiekers zag van Hitchcock, Jean Renoir en John Ford. Liever zag hij de films in de bioscoop, maar daar stak zijn moeder een stokje voor. "Te veel bacteriën", vond zij, en ongezond voor een opgroeiende puber. Het heeft hem er niet van weerhouden om al op jonge leeftijd te besluiten films te gaan maken.

Parasite, over de kloof tussen arm en rijk, gaat wat hem betreft vooral over kapitalisme, net als zijn eerdere films over bijvoorbeeld klimaatverandering (Snowpiercer) en de vleesindustrie (Okja). Toch wil hij niet meteen spreken van geëngageerde films. "Ik streef vooral naar mooie films maken die het publiek leuk vindt. Wel hoop ik dat ze een klein 'litteken' achterlaten, dat iets zegt over onze eeuw en de sociale structuur waarin we leven."

Ook voor blockbuster-bezoekers

Parasite is de zevende best scorende niet-Engelstalige film in de Verenigde Staten. "De film is niet alleen een spiegel van de Koreaanse, maar ook van de Amerikaanse samenleving", licht programmeur Gerwin Tamsma van het Rotterdamse Filmfestival toe. "Door deze Oscar-machinerie waarin Bong Joon-ho nu is beland, komt de film onder de aandacht van mensen die normaal gesproken alleen naar de blockbusters gaan."

In Nederland is er aan belangstelling ook geen gebrek. Joon-ho's speciaal voor Rotterdam gemaakte zwart-wit-versie van Parasite sleept meteen de Publieksprijs in de wacht. Bijzonder voor een film die in de kleurenversie al geruime tijd in de Nederlandse bioscoop is te zien, en al op ruim 200.000 bezoekers kon rekenen, het hoogste aantal ooit voor een Aziatische film. Waar Parasite ook wordt vertoond, de film wint prijs na prijs. Een kleine greep uit de prijzenpot: een Golden Globe, een Gouden Palm, een SAG Award en een BAFTA.

De regisseur zelf blijft er nuchter onder. "De film krijgt al zoveel aandacht dat ik niet zo nodig nog meer prijzen hoef te winnen. De Oscar-uitreiking lijkt me gewoon een mooi evenement om mee te maken."

En dat werd het voor Bong Joon-ho. Nadat hij nog een keer had mogen opkomen voor Beste Buitenlandse Film, sloot hij af met de mededeling: "Ik ben klaar om te gaan drinken. Tot de volgende ochtend."

STER reclame