Provincie grijpt in op Maastricht Aachen Airport na klachten omwonenden

  • Yfke Nijland

    Redacteur

  • Yfke Nijland

    Redacteur

"Qua geluid moet je denken aan een vliegtuig dat door je achtertuin komt vliegen", zegt John Huizinga, zelf voormalig luchtverkeersleider. Hij woont al dertig jaar pal naast Maastricht Aachen Airport (MAA). Lang ging dat goed, maar sinds vorig jaar is de overlast van het vliegveld enorm toegenomen.

Dat komt met name door zware vrachtvliegtuigen. Vliegtuigmaatschappijen wijken onder andere uit naar Limburg, omdat het op de Amsterdamse luchthaven Schiphol te vol is. De overlast van MAA is zo ernstig dat de provincie Limburg afgelopen week in allerijl heeft besloten om een aantal grote vliegtuigen te weren.

De landingsbaan op het vliegveld wordt daarom ingekort. Vanaf januari, heeft de minister besloten, mogen vrachtvliegtuigen niet meer de hele landingsbaan van 2750 meter gebruiken. Sommige zwaarbeladen vliegtuigen of toestellen die verder moeten vliegen hebben die extra meters wel nodig, maar ze moeten het doen met 2500 meter.

Andere geluidsberekeningen

De provincie had een vergunningaanvraag voor het vliegveld uitstaan bij het ministerie van Verkeer, maar heeft die nu ingetrokken en bereidt een nieuwe voor. Volgens gedeputeerde Joost van den Akker (VVD) heeft dit onder meer te maken met verkeerde gegevens die zijn gebruikt voor de geluidsberekeningen.

"We kijken nu anders aan tegen de geluidsbelasting van Maastricht Aachen Airport. De combinatie van nieuwe berekeningsmethoden en klachten van bewoners hebben ervoor gezorgd dat we de huidige aanvraag nu stop hebben gezet", zegt Van den Akker.

Ik zie mijn bedrijf graag groeien, maar wel gezond en in goed overleg met zowel omwonenden als de provincie.

Ismail Durmaz, exploitant MAA

Drie jaar geleden heeft de provincie het vliegveld voor miljoenen van de ondergang gered. Dat het vliegverkeer nu moet worden beperkt, is dus een forse tegenvaller. Ook voor de luchthaven die graag verder wil groeien. "We zijn teleurgesteld, maar hebben ook begrip voor de keuze", zegt een woordvoerder.

Omwonenden zijn blij met het besluit. "Ik vind het fijn dat er geluisterd wordt naar alle kritiek. Men zegt vaak dat het geen zin heeft om van je te laten horen, maar dat is hier niet het geval", zegt Gustaaf van Ditzhuijzen. Hij wordt nu een aantal keer per dag opgeschrikt door een overvliegend vrachtvliegtuig.

John Huizinga is sceptisch. Hij denkt dat de overlast gevende vliegtuigen niet zomaar zullen vertrekken. Hij heeft een geluidsbureau gevraagd om metingen te doen. De hoeveelheid geluid van taxiënde vliegtuigen voor zijn deur is zo groot dat hij data verzamelt die hij wil gebruiken in een rechtszaak tegen de luchthaven.

'Alsof het vliegtuig door mijn achtertuin komt vliegen'

Voorlopig moet de luchthaven bij Maastricht dus pas op de plaats maken, maar de provincie gooit de handdoek nog niet in de ring. "Als je met toestellen vliegt die minder lawaai geven en minder belastend zijn voor het milieu, kan dat tot groei van de luchthaven leiden, maar met een betere mix", zegt Van den Akker.

Ook directeur Ismail Durmaz, topman van TCGI en exploitant van Maastricht Aachen Airport, houdt vertrouwen in de toekomst. Hij is weliswaar teleurgesteld, maar weet nog niet wat de gevolgen zullen zijn omdat nu nog niet helemaal duidelijk is wat er definitief gaat veranderen.

"Ik zie mijn bedrijf graag groeien, maar wel gezond en in goed overleg met zowel omwonenden als de provincie. Als het niet goed uitpakt, is de kans groot dat veel vrachtvervoerders Maastricht links zullen laten liggen."

Reportage: Meer drukte voor Maastricht Airport

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl