Nieuwsuur

Ook CDA stelt, met mate, grenzen aan opening Lelystad Airport in 2020

Nieuwsuur

Op de open dag van het vliegveld bij Lelystad heerst een feeststemming. De luchthaven in aanbouw is een potentiƫle bron van inkomsten voor de regio. "Goed voor de werkgelegenheid denk ik. Goed voor de stad", reageert een bezoeker.

Maar precies datzelfde gegeven stemt andere plekken in Nederland somber. Vooral in provincies die extra geluidsoverlast vrezen door het vliegverkeer rond Lelystad, zoals Overijssel en Gelderland.

Die verdeeldheid is ook te proeven op het CDA-congres in Groningen vanmiddag. Fracties uit Gelderland en Overijssel willen een resolutie die het laagvliegen verbiedt. Maar de CDA'ers uit Flevoland zijn tegen uit vrees dat de opening van Lelystad in gevaar komt.

Het draait uit op een compromis. Het CDA wil pas openen als er garanties komen dat de overlast van het laagvliegen niet langer dan drie jaar duurt. Dus er moet uiterlijk in 2023 een grondige herziening komen van de vliegroutes boven Nederland, waarbij het laagvliegen stopt.

De vliegtuigen die van en naar Lelystad vliegen moeten volgens de huidige plannen over een grote afstand laag vliegen om het vliegverkeer op Schiphol niet te hinderen. De routes gaan voor een belangrijk deel over de aangrenzende provincies Gelderland en Overijssel. Bij een 'belevingsvlucht' afgelopen mei bleek uit metingen dat het laagvliegen veel meer geluidsoverlast veroorzaakt, dan tot dan toe werd verondersteld.

Het CDA is daarmee de derde coalitiepartij die kanttekeningen plaatst bij het voornemen van VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen om Lelystad Airport in 2020 te laten starten. Eerder had de ChristenUnie zich hard gemaakt voor het verschuiven van de opening van 2019 naar 2020, vanwege de vele vragen over de milieu-effecten. En ook D66 had kritiek.

Wel moet gezegd dat de resolutie van het CDA-congres nagenoeg exact overeenstemt met het huidige plan van Van Nieuwenhuizen. De toegevoegde waarde zit hem erin dat de minister er, wat het CDA betreft, niet meer aan kan tornen.

Betekent dat dat de luchthaven in 2020 open kan? Niet als het aan Gedeputeerde Josan Meijers (PvdA) van de provincie Gelderland ligt. Zij wil meer garanties van het Rijk dat de vliegtuigen op termijn niet toch laag blijven vliegen. "We willen nu eerst harde garanties, we willen oplossingen zien, en dan pas kan Lelystad Airport open."

Wantrouwen

Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) benadrukt dat ze die garanties al heeft gegeven. "Dat is een beetje het probleem, als ik het nog een keer zeg. Ik heb het al vaker gezegd, dus dan weet ik niet of ze het nu wel vertrouwen. Ik kan niet meer doen dan er maximaal op inzetten."

D66-Kamerlid Jan Paternotte snapt het wantrouwen in Oost-Nederland wel. "De mensen zijn echt wel bij de neus genomen omdat ze er vorig jaar pas achterkwamen dat die vliegroutes tijdelijk veel lager liggen dan altijd beloofd was. Het is nota bene door bewoners zelf uitgevonden dat de berekeningen die er lagen niet klopten. Ik snap heel goed dat mensen zich dus nu afvragen over wat er uit het ministerie komt: kan ik dat wel vertrouwen?"

"Ik denk dat het belangrijkste is dat de minister en het ministerie goed in gesprek is met de partijen in Gelderland", zegt directeur Hanne Buis van Lelystad Airport op de open dag. "Soms merk ik dat het debat heel erg gevoerd wordt op basis van fictie, van het gevoel van 'mijn schoorsteen wordt eraf gevlogen', 'mijn nachtrust wordt verstoord'. Het feit is: er komen geen nachtvluchten en we vliegen op zesduizend voet, en daarmee vliegen we er geen schoorstenen af."

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Kan Lelystad Airport in 2020 wel open?

STER Reclame