Nieuwsuur
ANP

In Duitsland worden ruim 5 miljoen dieselauto's teruggehaald naar de garage voor een software-update. De aanpassing moet de diesels minder vervuilend maken. De afspraken gelden alleen voor Duitsland, maar de ANWB wil dat ook in Nederland diesels schoner worden.

"Voor Duitsland hebben de grote autofabrikanten nu hun verantwoordelijkheid genomen. Het lijkt me heel erg onwaarschijnlijk dat dit niet verder zal doordringen in de rest van Europa", zegt Ferry Smith, manager Algemeen Ledenbelang van de ANWB.

Hij pleit ervoor dat ook in Nederland de overheid, het bedrijfsleven en consumentenorganisaties om tafel gaan. "Om zo een duidelijk beeld te krijgen van de plannen voor de toekomst. Want ook de dieselrijder moet weten waar hij aan toe is."

Opnieuw naar de garage

In Berlijn kwamen deze week op een 'dieseltop' vertegenwoordigers van de auto-industrie en de politiek bijeen om afspraken te maken. De Duitse regering had de industrie op het matje geroepen nadat het gesjoemel met de uitstoot van diesels niet beperkt bleef tot Volkswagen.

Maar strenge maatregelen zoals het aanpassen van de hardware van de auto's, hoeven de autofabrikanten niet te nemen. Duitse media spreken van een Minimalkompromiss. In Duitsland werken 800.000 mensen in de auto-industrie. Nog eens 1,5 miljoen banen zijn indirect afhankelijk van de sector.

Ongeveer 2,5 miljoen Volkswagens hadden eerder al een software-aanpassing gehad, maar ook die auto's moeten volgens de Duitse autobranchevereniging VDA opnieuw naar de garage. Daar komen nu ook diesels van Audi, Mercedes, BMW en Opel bij. De kosten van de hele operatie zijn voor de autoconcerns.

Milieuzones instellen

Milieudefensie vindt de Duitse afspraken veel te zwak. "De regering houdt de auto-industrie de hand boven het hoofd. Het is een schijnoplossing. Na eerdere software-updates waren de auto's helemaal niet schoner, waarom zou dat nu wel het geval zijn?", zegt campagneleider Anne Knol.

Bovendien gelden de regels nu alleen voor Duitsland. "De vervuilende Opel die in Duitsland rijdt, rijdt hier in Nederland ook gewoon rond. Dit soort beleid zou dus voor heel Europa moeten gelden." En daar kan de Nederlandse regering zich volgens haar hard voor maken, in Europa en in Duitsland.

Ze benadrukt dat het nog belangrijker is dat de Nederlandse regering zelf maatregelen neemt. "We moeten het verbeteren van de luchtkwaliteit niet alleen bij de auto-industrie laten. Nederland kan zelf dingen doen, bijvoorbeeld door kilometerheffing of het instellen van milieuzones in steden."

Opel laat weten dat de afspraken die gisteren in Berlijn zijn gemaakt "uitsluitend en alleen" voor Duitsland gelden. En BMW zegt dat de update alleen bij Duitse diesels zal worden uitgevoerd. Het concern belooft een inruilpremie van 2000 euro als klanten een auto van voor 2009 inruilen voor een nieuwe BMW of Mini.

Mercedes gaat de software-update wel in Nederland uitvoeren. Maar de inruilpremie die Duitse klanten wel krijgen, krijgt de Nederlandse Mercedesrijder niet. De importeur van Volkswagen heeft nog niet gehoord wat er in Duitsland is afgesproken en wat dat voor Nederland betekent. "Wij wachten nog op antwoord."

'Ook Nederlandse dieselauto's moeten software-update krijgen'

STER reclame