Gemeentemuseum eert Karel Appel tien jaar na zijn dood

Tien jaar na zijn dood wordt schilder Karel Appel in het Gemeentemuseum in Den Haag geëerd met een grote tentoonstelling. "Mensen komen oog in oog te staan met een grootmeester van de schilderkunst", zegt directeur Benno Tempel.

De tentoonstelling is een overzichtstentoonstelling van een groot deel van zijn werk. "In retrospectief vallen ons andere dingen op. Zo kunnen we met deze tentoonstelling aantonen dat het cliché van de kunstenaar die maar wat 'an rotzooide', een hele romantische visie is, maar niet de werkelijkheid."

Appel aan het werk

In de schilderijen is volgens Tempel 'kunstenaarswijsheid' te zien. "Om zulke schilderijen te maken, moet je echt begrijpen hoe de verf werkt. Je ziet hier een kunstenaar die weet waar hij mee bezig was."

Appel was in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw een invloedrijke schilder. "Hij was internationaal gezien een beroemde schilder, zeker de beroemdste van Nederland. Veel kunstenaars hebben hem nagevolgd."

Kenmerkend voor Appel is volgens Tempel zijn energie en vitaliteit. "Hij liet na de Tweede Wereldoorlog een geloof in de mensheid zien, of beter gezegd een geloof in de creativiteit. Hij kon het gevoel van vrijheid tot uitdrukking brengen."

  • Nieuwsuur
    Onderdeel van Mijn Moeder, 1963
  • Gemeentemuseum Den Haag
    Een onderdeel van Vlammend Kind met Hoepel, 1961
  • Nieuwsuur
  • Nieuwsuur
  • Nieuwsuur

De tentoonstelling laat niet alleen zijn Cobra-werk zien, het Gemeentemuseum belicht de schilder van verschillende kanten. Zo ontdekte curator Franz Kaiser tijdens het samenstellen van deze tentoonstelling dat Appel ook een tekenaar was. "Hij was ten diepste eigenlijk een tekenaar. Hij gebruikte zijn tekeningen als inspiratie voor zijn schilderijen."

Met de tentoonstelling wil Kaiser het oevre van Appel overbrengen naar een nieuwe generatie. "Daarbij wil ik twee clichés wegnemen, dat Karel Appel gelijk is aan Cobra, en dat hij maar wat deed. Hij wist heel goed wat hij deed."

Appel bleef tot op hoge leeftijd zijn werk vernieuwen. "Zijn stijl en materiaal wisselde vaak, van vroege speelse en kinderlijke voorstellingen tot aan latere sculpturen, waarin hij schilderkunst met gevonden voorwerpen combineerde."

De tentoonstelling reist in kleinere vorm naar Washington, Parijs en München, en is in Den Haag tot en met 16 mei te zien.

Gemeentemuseum eert Karel Appel tien jaar na zijn dood

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl