ANP

'Engels voor kleuters? Leer eerst de docenten goed Engels!'

  • Yvonne Roerdink

    redacteur

  • Yvonne Roerdink

    redacteur

Wat heeft een kind dat nu naar groep 1 van de basisschool gaat, nodig als hij of zij in 2032 op zoek gaat naar een baan? Dat wilde staatssecretaris van Onderwijs, Sander Dekker weten.

Hij riep afgelopen november iedereen op om ideeën in te sturen over het onderwijs van de toekomst. Om zo te onderzoeken welke kennis en vaardigheden leerlingen in het basis- en voorgezet onderwijs moeten hebben om klaar te zijn voor de toekomst.

Het advies dat daaruit is voortgekomen is gebundeld door Paul Schnabel, voorzitter van Platform Onderwijs 2032. Schnabel is vanavond in Nieuwsuur en licht de plannen toe.

Leer jong Engels

Het meest opvallende uit het advies: leer kleuters alvast Engels omdat ze op jonge leeftijd makkelijker een tweede taal aanleren. Volgens Schnabel is Engels de belangrijkste taal en wordt dat in de toekomst alleen nog maar belangrijker.

Maar niet iedereen is het daar mee eens. Ad Verbrugge, voorzitter van Beter Onderwijs Nederland vindt het een ridicuul idee. "Natuurlijk is het leuk als iedereen Engels spreekt, maar denk eens aan al die allochtone kinderen, en aan de kinderen die opgroeien met een dialect, die hebben al moeite om goed Nederlands te leren", zegt Verbrugge.

"Bovendien spreken veel docenten onvoldoende Engels. Onderzoek heeft uitgewezen dat het beter is kinderen geen Engels te leren dan verkeerd Engels."

Persoonlijker

Jeroen Breedveld, leerling aan het Krimpenerwaard College, heeft ideeën van duizenden leerlingen verzameld over het onderwijs. "Leerlingen worden te veel in vakjes gestopt. De aanpak zou persoonlijker moeten. Ben je goed in Engels? Dan doe je dat op het vwo-niveau. En vind je wiskunde lastig, dan volg je dat vak op het niveau van de havo."

Dat staat ook in het advies van Schnabel. Scholen moeten zich meer richten op het individu en scherpere keuzes maken. "Niet meer van alles een beetje", zegt Schnabel.

Nieuwsuur

Bedrijfsleven

Daarnaast moet er volgens hem meer ruimte komen voor persoonlijke ontwikkeling en voor sociale en maatschappelijke vaardigheden. Ook moeten digitale vaardigheden deel uitmaken van de kern van wat kinderen op de basisschool leren. Maar een aantal vakken blijven onmisbaar, zoals Nederlands en rekenen.

Gerben Edelijn, CEO van Thales Nederland ziet ook veel verbeterpunten voor het onderwijs. "Het onderwijs past zich te langzaam aan, aan de veranderingen in het bedrijfsleven. Er moet meer contact zijn tussen het onderwijs en het bedrijfsleven."

De komende zes weken wordt het advies voorgelegd aan leerlingen, leraren, ouders, ondernemers en maatschappelijke en culturele organisaties. Aan het eind van het jaar ontvangt het kabinet het definitieve advies van PlatformOnderwijs 2032.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl