Nieuwsuur

De opkomst en ondergang van Imtech

ANP

Imtech heeft uitstel van betaling aangevraagd. De technische dienstverlener is in zware problemen gekomen omdat banken geen nieuw geld in het bedrijf willen steken.

Nieuwsuur sprak met biograaf van Anton Kröller en econoom Ariette Dekker, voormalig CEO van Imtech Aart van Gelder, en onderzoeksjournalist Siem Eikelenboom. Te gast is curator Louis Deterink, hij deed onder meer het faillissement van DAF en Fokker.

De opkomst en ondergang van Imtech

Imtech is misschien niet bij iedereen bekend, maar het bedrijf levert producten en diensten die je overal tegenkomt. In kantoren, wegen, op het spoor, in ziekenhuizen, op schepen en in woningen. Het is gespecialiseerd in verlichting, installeert liften en roltrappen op metrostations en regelt snelwegsystemen, zoals de matrixborden.

Veel winst

Imtech heeft een rijke historie, met de oorsprong in Rotterdam. De geschiedenis loopt terug tot 1860, toen een aantal bedrijven werden opgericht, die tot het huidige concern horen. Het bedrijf Müller & Co is een van de grondleggers van het latere Imtech. 

In de jaren tien van de vorige eeuw groeit het bedrijf hard en krijgt grote opdrachten. Het zorgt bijvoorbeeld voor alle elektrotechniek aan boord van de SS Rotterdam.

Maar na de beurskrach in 1929 in New York gaat het snel bergafwaarts. Het bedrijf wordt steeds afhankelijker van bankkredieten. De verliezen zijn zo groot dat het bedrijf in 1934 uitstel van betaling aanvraagt. Uiteindelijk gaat het niet failliet.

 Kröller-Müller Museum

De zakenman Anton Kröller trouwde in 1888 met Helene Müller. Toen zijn schoonvader een jaar later plots overleed werd Kröller directeur van het bedrijf Müller & Co. Het echtpaar Kröller-Müller hoorde bij de rijkste families van Nederland. 

Maar na de crisis in de jaren '30 raakte het echtpaar in de financiële problemen. Ze verkochten delen van hun bezit aan de Staat. Het voormalige landgoed van het paar werd de basis voor het Nationaal Park de Hoge Veluwe. De kunstverzameling van Helene is nog steeds te bekijken in het Kröller-Müller Museum. 

Na de Tweede Wereldoorlog leeft het bedrijf weer op. Er wordt weer winst gemaakt en Müller zoekt naar nieuwe mogelijkheden om te investeren. Het profiteert van de groeiende containeropslag in de Rotterdamse haven. Na een fusie gaat het bedrijf in 1970 verder als Internatio-Müller. De I (Internatio) en de M (Müller) blijven doorleven in de naam Imtech. 

Het huidige Imtech komt voort uit de bundeling van alle bedrijven die hoorden bij het conglomeraat Internatio-Müller. Meerdere technische bedrijven die zich bezighouden met elektrotechniek en werktuigbouw, gaan intensief met elkaar samenwerken.

Beurslieveling

In 2001 wordt Imtech een beursgenoteerde onderneming en groeit het bedrijf in West-Europa. Bedrijven in onder meer Duitsland, Spanje en Groot-Brittannië worden overgenomen. Het gold jarenlang als de parel onder de bedrijven en was bij beleggers een beurslieveling.

Tot begin 2013 de markt wordt opgeschrikt door een omvangrijke fraude in Polen rond de bouw van een pretpark. Imtech gaat op onderzoek uit en stuit ook op grote problemen in Duitsland. Honderden miljoenen euro's moeten worden afgeschreven. Er moeten koppen rollen en 1300 banen, voornamelijk in Duitsland, worden geschrapt.

Fraude-affaire

De jaarcijfers kleuren dieprood. Eerdere cijfers moeten aangepast worden omdat blijkt dat die niet kloppen. De aandelenkoers gaat hard onderuit. De fraude-affaire blijft Imtech achtervolgen, er komen nieuwe onthullingen en het bedrijf blijft verlies maken. 

Het herstel gaat langzamer dan gehoopt en het bedrijf heeft meer geld en tijd nodig. Maar de banken willen er geen geld meer insteken. Begin augustus wordt voor de Duitse tak faillissement aangevraagd. En nu vraagt ook het moederbedrijf uitstel van betaling aan. 

"Uitstel van betaling moet de kansen vergroten om belangrijke delen van de Imtech Groep voort te zetten in het belang van de aandeelhouders en van de werknemers", zeggen bestuursvoorzitter Gerard van de Aast en president-commissaris Frans Cremers in het persbericht. Bij Imtech werken wereldwijd 22.000 mensen, waarvan in Nederland bij alle onderdelen ongeveer 4500.