Nieuwsuur

Ambtenaren: geen 'bolletjesvluchten' vanaf Eindhoven Airport

ANP

Ambtenaren van drie betrokken ministeries willen dat het kabinet voorkomt dat Arkefly vanaf 1 november vanaf Eindhoven Airport gaat vliegen van en naar Curaçao en Aruba. Dat staat in een geheime ambtelijke nota, die Nieuwsuur heeft ingezien. 

De kosten om de vluchten te controleren op bolletjesslikkers die mogelijk cocaïne smokkelen, zouden in de tientallen miljoenen lopen en daarmee te hoog zijn. Bovendien is het onmogelijk alle benodigde apparatuur, opvangruimtes en personeel op orde te hebben op 1 november, de datum van de eerste geplande vlucht.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Ambtenaren: geen 'bolletjesvluchten' vanaf Eindhoven Airport

Stokje voor steken

Begin februari maakte Arkefly bekend dat het vanaf 1 november twee vluchten per week wil gaan uitvoeren vanaf Airport Eindhoven naar Curaçao en Aruba. Daarmee zou Eindhoven het eerste regionale vliegveld zijn met intercontinentale vluchten. 

Een ambtelijke werkgroep van de ministeries van Veiligheid en Justitie, Financiën en Infrastructuur en Milieu adviseert de bewindslieden van deze ministeries om daar zo snel mogelijk een stokje voor te steken.   

1/2ArkeFly Nieuwsuur
2/2Een röntgenfoto van een bolletjesslikker ANP

Openbare orde

In een geheime ambtelijke nota becijferen ambtenaren dat voor een controleregime van 100 procent op de Eindhovense luchthaven - te vergelijken zijn met de huidige controles op Schiphol - een investering van 11 miljoen euro nodig is. Daarnaast kost de operatie jaarlijks nog eens 18,5 miljoen euro aan voornamelijk personeelskosten. 

"Afgezien van het feit dat dit geld er niet is, zou het in het licht van de onzekerheid over de vraag hoe lang deze vluchten uitgevoerd zullen worden en het geringe aantal vluchten, geen doelmatig gebruik van belastinggeld zijn”, zo staat in de nota.

Op korte termijn zou het kabinet Arkefly en Eindhoven Airport “ervan moeten overtuigen dat de voorgenomen vluchten niet moeten plaatsvinden omdat de benodigde voorzieningen niet tijdig aanwezig kunnen zijn en daardoor grote problemen ontstaan voor de openbare orde en onaanvaardbare veiligheidsrisico’s voor de passagiers”, zo schrijven de ambtenaren.

Via Schiphol

Tegelijkertijd constateert de ambtelijke werkgroep dat de keuze van Arke om te vliegen vanaf Eindhoven past binnen het luchtvaartbeleid, en Arke vrij is zijn eigen routes te bepalen. Ook wordt vastgesteld dat Arke nu al tickets verkoopt voor de Caribische vluchten, en door een eventueel verbod dus schade zal leiden. Daarom zou er voor gederfde inkomsten eventueel een regeling getroffen kunnen worden.

Voor de langere termijn zouden dit soort vluchten niet meer mogelijk moeten zijn vanaf regionale luchthavens. De bewindslieden van de drie betrokken ministeries “zouden moeten streven naar maatregelen die ervoor zorgen dat vluchten uit landen waarvoor een sluitend controleregime geldt alleen via Schiphol uitgevoerd mogen worden”, aldus de ambtenaren in de nota.

Geen rol

Oud-hoogleraar luchtvaarteconomie Hugo Roos ziet niets in het advies. “Er is in Nederland sprake van decentralisatie van vakantievluchten naar regionale velden, daar past dit plan van Arkefly prima in. Dan is het aan de overheid om de kosten voor de veiligheidsprocedures op zich te nemen. En dan speelt de hoogte van die kosten geen rol."

De betrokken ministeries laten weten dat ze - in overleg met alle betrokken partijen - nog bezig zijn met de voorbereidingen en dat de consequenties van de vluchten op dit moment in kaart worden gebracht. "Daarbij worden alle pro’s en contra’s op een rij gezet. Veiligheid speelt hierbij natuurlijk ook een belangrijke rol. Zolang we nog met de voorbereidingen bezig zijn en geen besluit is genomen, kunnen we inhoudelijk niet reageren."

STER Reclame