Das Liesborner Evangeliar

Kunst als warme broodjes op TEFAF

Honderden liters champagne en ruim 130.000 hapjes staan klaar voor de TEFAF: The European Fine Art Fair, de belangrijkste en grootste kunst- en antiekbeurs ter wereld.

En niet voor niets. Nooit eerder ging er meer geld om in de mondiale kunstmarkt dan het afgelopen jaar, waarin voor ruim 51 miljard euro aan kunst werd verkocht. Een stijging van 7 procent. En ook Nederlandse musea hebben een verlanglijstje.

Nieuwsuur inventariseert het aanbod van alle pracht en praal van dit jaar en spreekt onder anderen met de directeur van het Rijksmuseum, Wim Pijbes.

Kunst als warme broodjes op TEFAF

Oudste boek

Alleen de crème de la crème in de kunsthandel doet mee aan de beurs. Galeries uit binnen- en buitenland tonen er hun topstukken. Op elke vierkante meter is wel een meesterwerk te koop, variërend van etsen van Rembrandt, een graffitiwerk van Banksy tot een zeldzaam Duits evangelieboek, gemaakt rond 980. Das Liesborner Evangeliar is één van de hoogtepunten dit jaar, met een vraagprijs is 6,5 miljoen euro.

Het boek stamt uit de tijd van de Ottonen, een dynastie die het Duitse rijk rond het jaar 1000 regeerde, en verkeert in uitmuntende staat. "Het boek is zo zeldzaam dat het nooit geëxporteerd zou mogen worden als het in Duitsland was opgedoken", zegt Noepy Testa, woordvoerder van de TEFAF. "De Parijse handelaar Les Enluminures kreeg het net op tijd in handen voor de TEFAF. Met een speciale koerier werd het naar Nederland gebracht."

  • Nieuwsuur
    Het pronkstuk van de TEFAF
  • Nieuwsuur
    Wim Pijbes, de directeur van het Rijksmuseum bij een schilderij dat hij graag wil aanschaffen
  • Nieuwsuur
    Elke 2 dagen worden de 8000 witte rozen met de hand vervangen door verse exemplaren
  • Nieuwsuur
    Witte rozen op de TEFAF
  • Nieuwsuur
    'Femme Rose sur fond rouge'uit 1909
  • Nieuwsuur
    'Le Moulin D'Alphonse Daudet a Fontvieille', 1988
  • Nieuwsuur
    Modern werk van surrealistisch kunstschilder René Magritte
  • Nieuwsuur
    Pracht en praal op de TEFAF

Night Fishing

Alhoewel antiek en oude meesters nog altijd de belangrijkste plaatsen innemen op de beurs, biedt inmiddels ruim een vijfde van de deelnemende galeries moderne en naoorlogse kunst aan. Het aantal jonge kapitaalkrachtige bezoekers neemt toe, en daarmee vaak ook de belangstelling voor moderne en hippe kunst.

Nieuw dit jaar is dan ook de sectie Night Fishing. Deze uitbreiding op de sectie moderne kunst, moet een brug slaan tussen klassieke werken en moderne werken.

Artistiek vrij

Sydney Picasso, de schoondochter van Pablo Picasso, is de curator van de sectie. Zij koos ervoor om de beschikbare 250 vierkante meter volledig te wijden aan de beeldhouwkunst. "Beeldhouwers zijn veel meer performance artists dan andere kunstenaars. Ze zitten niet vast aan bepaalde technieken of materialen en zijn daardoor artistiek compleet vrij."

De naam Night Fishing is afgeleid van een Chinese vistraditie, waarbij doorgronde kennis van technieken noodzakelijk is. Sydney Picasso benadrukt dat dit ook geldt voor de artiesten in haar sectie. "De kennis van de beeldhouwers is haast wetenschappelijk, de kunstenaars gebruiken traditionele technieken op totaal onconventionele wijze. Dat is hoe modern en klassiek samenkomt."

Pracht en Praal

De overweldigende pracht van TEFAF beperkt zich niet alleen tot de aanwezige kunstwerken. De aankleding van het beursgebouw blijft niet achter en is net zo overvloedig. Kosten noch moeite zijn gespaard om van TEFAF jaarlijks een onvergetelijk en imponerend luxueus spektakel te maken.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl