Nieuwsuur

Vliegveld Eelde: nooit rendabel, telkens weer gered

ANP

Hoeveel belastinggeld mag een luchthaven kosten? Die vraag speelt in het noorden en zuiden van het land nu voor de luchthavens in Eelde (Drenthe) en Maastricht (Limburg) een forse financiële tegenvaller dreigt.

In de opmaat naar de Provinciale Statenverkiezingen reist Nieuwsuur af naar Eelde. Daar speelt eventuele provinciale steun aan de luchthaven op de achtergrond mee bij de Provinciale Statenverkiezingen van 18 maart.

1/2Vliegveld Eelde: nooit rendabel, telkens weer gered
2/2De beloftes van vliegveld Eelde

Provincies

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu wil de regionale luchthavens zelf laten opdraaien voor de kosten van hun luchtverkeersleiding. Nu worden die kosten nog door luchtvaartmaatschappijen op Schiphol betaald, maar Schiphol wil daarvan af.

De luchthavens van Eelde en Maastricht lijden al jaren verlies. Als de Tweede Kamer instemt met het plan van Mansveld betekent dat een extra kostenpost van 1,5 miljoen euro per jaar voor de luchthavens. De provincies zijn in beide gevallen de belangrijkste aandeelhouders van de luchthaven. Bij extra kosten zullen de luchthavens daarom waarschijnlijk een beroep doen op de provincies.

Wij steken in Groningen en Drenthe ook 75 miljoen euro per jaar in het OV, dat vindt niemand erg.

VVD-gedeputeerde Henk Brink

Op eigen benen

Samen met de provincie Groningen is de provincie Drenthe de voornaamste aandeelhouder van Groningen Airport Eelde, in de volksmond vliegveld Eelde. De afgelopen jaren gingen er tientallen miljoenen gemeenschapsgeld naar de luchthaven.

In het verleden kwamen die miljoenen van het Rijk. Eventuele steun in de toekomst zal van de provincies moeten komen. De vraag is hoe lang provinciale politici nog bereid zijn de luchthaven te steunen.

Gedeputeerde Henk Brink (VVD): "Als het verlies draait moet je met elkaar zeggen: wat mag het ons kosten? Wij steken in Groningen en Drenthe ook 75 miljoen euro per jaar in het OV, dat vindt niemand erg, daar kunnen we zelfs nog meer in investeren. Zo kan je ook naar de luchthaven kijken. Op zich vinden wij ook dat een luchthaven op eigen benen moet staan."

D66 Drenthe, in de peiling de sterkste stijger bij de Provinciale Statenverkiezingen, is kritischer. "Wij zijn er niet voor om tot in lengte van dagen gemeenschapsgeld in een luchthaven te stoppen die vooral voor vakantieverkeer bedoeld is", zegt Statenlid Jurr van Dalen.

Rode cijfers

Vliegveld Eelde, is één van de zes regionale luchthavens van Nederland. Vanaf de luchthaven vertrekken vluchten naar Europese bestemmingen en Turkije. De afgelopen jaren ontving Eelde Airport tientallen miljoenen euro’s staatssteun, maar de luchthaven kwam nooit uit de rode cijfers.

75 Procent van de regionale luchthavens in Europa is afhankelijk van een stukje steun en ik zou me er ook helemaal niet voor schamen.

Marco van de Kreeke, directeur Eelde Airport

De Noordelijke Rekenkamer deed onderzoek naar het vliegveld en kwam tot de conclusie dat het vanwege de ligging zeker tot 2023 niet op eigen benen kan staan.

Ondanks het voornemen van staatssecretaris Mansveld om Eelde haar eigen luchtverkeersleiding te laten betalen blijft de directeur van Eelde strijdbaar.

"Wij hopen in de komende jaren meer verkeer te genereren en daarmee financieel onze eigen broek op te kunnen houden. Zeker weten doe je dat nooit. 75 procent van de regionale luchthavens in Europa is afhankelijk van een stukje steun en ik zou me er ook helemaal niet voor schamen als dat voor Groningen/Eelde ook zo blijft in de toekomst", aldus Marco van de Kreeke.

Lobbyen

Niet alleen Groningen Airport Eelde komt in de problemen zodra ze de luchtverkeersleiding zelf moeten betalen. Ook Maastricht Aachen Airport vreest voor zijn voortbestaan. Vliegveld Eelde trekt samen met Maastricht Aachen Airport en de provincies ten strijde tegen de plannen van het kabinet. Binnenkort trekken de partijen naar Den Haag om te lobbyen tegen het plan van Mansveld.