Nieuwsuur

Steeds meer superkoppels

The Inner Circle

"Veranderingen in onze samenleving, dat heeft soms gewoon te maken met de liefde. Met wie zoekt wie", dat zegt Jan Latten van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Voor het eerst in de geschiedenis is het aantal hoogopgeleide vrouwen even groot als het aantal hoogopgeleide mannen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Met hoogopgeleid wordt bedoeld, een HBO-opleiding of de Universiteit. Die hoogopgeleide vrouwen willen een man die minstens even goed opgeleid is als zij. Dat heeft ingrijpende gevolgen. Voor de economie. En voor de huwelijksmarkt.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Steeds meer superkoppels

In de leeftijdscategorie 25 tot 35 zijn de vrouwen zelfs met 10 procent oververtegenwoordigd. Een ontwikkeling die effect heeft op op de huwelijksmarkt. Hoofddemograaf van het CBS, Jan Latten ziet dat Nederlanders met een hoge opleiding gericht op zoek gaan naar een partner met een zelfde soort scholing. "Jonge mensen zijn steeds kritischer over wie hun partner wordt, want als je investeert in jezelf, je opleiding en je sociale netwerk, dan kun je leven nog maar op een manier verbeteren. Dat is door een partner te vinden die minstens dezelfde kwaliteiten heeft." "En omdat dat best moeilijk is, om zo’n partner te vinden, zie je ook dat jongen mensen allerlei technieken nu gebruiken om snel een partner te vinden", volgens Latten. Dus schieten de gespecialiseerde datingplatforms als paddenstoelen uit de grond.

Het gevolg hiervan is dat je meer contrast krijgt tussen gezinnen. De welvarende gezinnen aan de ene kant, de minder welvarende aan de andere kant. En dat gaat niet alleen om inkomen.

Jan Latten, CBS

Ballotage

Ben je bijvoorbeeld multimiljonair en wil je iemand die je levensstijl begrijpt, dan download je 'Luxy'. De app voor de ‘rich and attractive’. Of wil je met een even intelligente en succesvolle single uit jouw stad in contact komen, dan probeer je 'The Inner Circle'. Een Nederlands, exclusief datingplatform, waar je gegevens zelfs langs een heuse ballotage commissie gaan. ‘We merkten dat er ontzettend veel vraag was naar een kwalitatief goed platform waar jonge hoogopgeleiden elkaar kunnen vinden.’ zegt oprichter David Vermeulen. En de vraag is zo groot, dat we nu zelfs ‘ The Inner Circle’ gaan starten in London, Barcelona en New York.’ 

Superkoppels

Volgens Latten ontstaan er zo steeds meer ‘superkoppels’ in Nederland. Beide hoogopgeleid, een goede baan, dus samen een hoog inkomen. "Het gevolg hiervan is dat je meer contrast krijgt tussen gezinnen. De welvarende gezinnen aan de ene kant, de minder welvarende aan de andere kant. En dat gaat niet alleen om inkomen, dat gaat over heel veel dingen. Over waar je woont, waar de kinderen naar school gaan, zelfs het succes van de kinderen op school wordt beïnvloed". Deze ‘superkoppels’ zitten vooral in de generatie van rond de dertig. Het zal dus zeker nog een aantal jaar duren voordat de invloed op Nederland in grote mate zichtbaar wordt. Latten: "Het is iets dat de komende decennia gaat gebeuren en daar is men zich te weinig bewust van. Veranderingen in onze samenleving, dat heeft soms gewoon te maken met de liefde. Met wie zoekt wie."

Selectie

Janneke Gaanderse is psycholoog en schrijfster van het boek Leren Relativeren. Ze heeft haar partner gevonden via 'The Inner Circle'. "Ik ben op zoek naar mensen die aansluiten bij mijn wensen. 'The Inner Circle' heeft voor mij al een selectie gemaakt. Als je kijkt bij sites zoals Lexa of relatieplanet, dan krijg je een stortvloed van idioten in je inbox."

Taboe

Niet alleen het verschil in inkomen en opleiding verandert. Ook de manier waarop mannen en vrouwen elkaar ontmoeten is anders dan vroeger. Een paar jaar geleden was het nog een taboe om te melden dat je je partner via Internet had ontmoet. Maar het aantal contacten via websites stijgt razendsnel. Daardoor is het voor singles veel makkelijker om de gewenste partner te zoeken. De nieuwe trend is: gewoon een app op je mobiele telefoon.

STER Reclame