Nederland graaft tweede Suezkanaal

De Nederlandse baggeraars Boskalis en Van Oord gaan in Egypte een nieuw kanaal van ongeveer 50 kilometer aanleggen naast het bestaande Suezkanaal. Veel tijd om de klus te klaren is er niet, de werkzaamheden beginnen nog dit jaar en moeten volgend jaar klaar zijn. Peter Berdowski, bestuursvoorzitter van Boskalis, is vanavond te gast.

Nederland graaft tweede Suezkanaal

Zaterdag kregen Boskalis en Van Oord van de Suezkanaalautoriteit (SCA) te horen dat ze zijn uitgekozen voor de klus. Samen met het Belgische Jan de Nul en NMDC uit Abu Dhabi gaan ze parallel aan het huidige Suezkanaal nog een vaargeul aanleggen. Ook verbreden en verdiepen ze een deel van het oude kanaal. Het gaat om een miljardendeal, waarmee de bedrijven ieder zo'n 300 miljoen euro verdienen.

Dit is een van de grootste baggerklussen van dit decennium.

Peter Berdowski, bestuursvoorzitter Boskalis

Met meer dan dertig zogenoemde snijkopzuigers en sleephoppers gaan de baggeraars straks in Egypte aan de slag. Boskalis laat baggerschepen overkomen uit Brazilië, het Midden-Oosten en Europa. Enige haast om al het materieel in Afrika te krijgen is geboden, want over tien maanden moet het nieuwe kanaal af zijn.

In totaal zullen de baggeraars voor de 24 meter diepe vaargeul zo'n 250 miljoen kubieke meter zand moeten weghalen. Ter vergelijking: voor de aanleg van de Tweede Maasvlakte voor de haven van Rotterdam werd 240 miljoen kubieke meter zand verplaatst. Daarvoor had het baggerbedrijf toen drie jaar de tijd.

  • Van Oord
    Baggeraar Van Oord aan het werk
  • EPA
    Vrachtschip op het Suezkanaal

Belangrijkste vaarroute

Het Suezkanaal in Egypte is een van de belangrijkste vaarroutes ter wereld. Het 193 kilometer lange kanaal, dat de Rode Zee met de Middellandse Zee verbindt, werd in 1869 geopend. Schepen kunnen dankzij het Suezkanaal een veel kortere route nemen tussen Europa en Azië. Ze hoeven niet meer helemaal om Afrika heen te varen. De extra vaargeul naast het Suezkanaal moet een eind maken aan het eenrichtingsverkeer op grote delen van het traject.

Per dag varen er nu gemiddeld 47 schepen door het Suezkanaal. Het zijn er zo'n 17.000 per jaar. Dat aantal moet straks bijna verdubbelen naar 97 per dag. Egypte verdient miljarden aan het kanaal, vorig jaar kreeg het land 5,1 miljard dollar aan tolopbrengsten binnen. Het vormt de grootste inkomstenbron voor de Egyptische schatkist. Straks kunnen veel meer schepen het kanaal passeren. Egypte hoopt daarmee in tien jaar tijd de tolopbrengsten naar ruim 13 miljard dollar te verhogen.

Havencomplex

De uitbreiding van het Suezkanaal is onderdeel van een veel groter project, de Suez Canal Corridor. Aan weerszijden en de uiteinden van de scheepvaartroute moet een gigantisch industrieel havencomplex verrijzen. Dat contract is toegekend aan Dar Al-Handasah uit Saudi-Arabië. De Nederlandse bureaus DHV en Witteveen + Bos zagen die opdracht aan hun neus voorbij gaan.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl