Sommige treinen bomvol, hulpverleners zorgen voor volle snelwegen
- Hulpverleners rijden sinds 07.00 uur in een slakkengangetje over de A28 en A1 richting het Malieveld in Den Haag
- Van 12.30 tot 13.36 uur staakt Schipholpersoneel onder meer bij de check-in
- Op negen plekken in het land komen actievoerders bijeen
-
Einde liveblog
De ochtendspits is voorbij, en daarmee stopt ook het liveblog.
De vakbonden gaan vandaag verder met hun actiedag. FNV, CNV en VCP komen bijeen in negen grote steden en eisen dat de AOW-leeftijd wordt bevroren op 66 jaar.
Reizigers kunnen vanmiddag op Schiphol tussen 12.30 en 13.36 uur hinder ondervinden van de staking die daar plaatsvindt. Ook op de weg kan er vertraging optreden door een actie van de hulpdiensten. Gezamenlijk rijden ze in colonne met 66 kilometer per uur richting het Malieveld.
-
66 kilometer per uur
De hulpdiensten houden een langzaamaanactie op de A28: ze rijden met 66 kilometer per uur richting Den Haag. Het overige verkeer kan er niet langs en loopt dus vertraging op:
Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.
De langzaamaanactie van de hulpdiensten op de A28 -
Bijeenkomsten
Na de stakingen in het openbaar vervoer is de actiedag van de vakbonden nog niet voorbij. In negen steden verzamelen mensen zich om te protesteren tegen de verhoging van de pensioenleeftijd. Hulpverleners zijn onderweg naar Den Haag voor een bijeenkomst op het Malieveld.
-
Op tijd, maar druk
Zoals verwacht gaat het nog niet vlekkeloos op het spoor. Na de staking van het vakbondspersoneel die tot 07.06 uur duurde rijden er wel veel treinen op tijd, maar zitten die erg vol.
-
Samen naar het toilet
-
Bomvolle eerste treinen
Zoals verwacht gaat het treinverkeer niet meteen vlekkeloos. Veel treinen rijden nu wel op tijd, maar zitten door het groot aantal wachtende reizigers in sommige gevallen helemaal vol.
Op andere plaatsen zitten reizigers dan weer veel ruimer dan normaal, en waarderen ze de NS op een dag als deze:
-
Verhoging van de AOW-leeftijd
In 2012 besloot politiek Den Haag dat de AOW-leeftijd omhoog moet naar 67 jaar. Dat besluit is de bron van de actiedag vandaag. NPO Focus zocht uit wat de verhoging van de pensioenleeftijd oplevert:
-
Flink meer file
De ANWB meldt dat er nu meer dan 600 kilometer file staat. 400 kilometer zou op dit moment normaal zijn, dus het is een stuk drukker op de weg. Dat komt door de acties in het openbaar vervoer en op de weg. Daarnaast is ook nog eens een aantal ongelukken gebeurd. Het staat onder meer compleet vast op de A9 van Alkmaar naar Amstelveen.
-
Pensioenactie op de A28
Hulpdiensten houden een langzaamaanactie op de A28: ze rijden met 66 kilometer per uur richting Den Haag. Het overige verkeer kan er niet langs en loopt dus vertraging op. De snelheid van 66 km/u is een verwijzing naar de pensioenleeftijd van 66 jaar die de bonden eisen.
De Vries Media -
'Een beetje ongemak, maar ik begrijp het wel'
Op Utrecht Centraal was het vanochtend rustig, omdat de meeste mensen van de treinstaking wisten. De reizigers die er wel waren hadden begrip voor de actie:
Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.
'Ik ben nu wel heel laat op mijn werk' -
Om 07.33 uur vertrok de eerste trein uit Utrecht
Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.
Verslaggever Eva Wiessing bij de eerste trein die weer rijdt vanaf Utrecht -
Agenten vertrekken vanuit het noorden naar Den Haag
-
Iets drukker op de weg dan normaal
De ANWB meldt dat het rond 07.00 uur iets drukker was dan normaal; er stond 260 kilometer file. Extreme drukte op de weg blijft daarmee vooralsnog uit.
-
NS-stakingen voorbij
De pensioenacties in het openbaar vervoer zijn nu voorbij, maar dat betekent nog niet dat de treinen meteen rijden. Nu moet worden geregeld dat zowel personeel als materiaal overal op het punt van vertrekt komt.
-
Waarom NS-medewerkers staken
We vroegen NS-medewerkers waarom ze vandaag staken. Vooral de onregelmatige werktijden blijken een grote reden, want daar wordt het werk dat ze doen een stuk zwaarder door. "Ik begin soms 's ochtends om 04.02 uur en ben andere dagen om 02.00 klaar. Met die werktijden ga ik mijn pensioen niet gezond halen."
Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.
NS-medewerkers vertellen waarom ze staken