liveblog
NOS NieuwsAangepast

Dooi zet langzaam in, in het oosten nog gladheid

liveblog gesloten

Liveblog beëindigd

Tot zover dit liveblog over de gladheid in ons land. Het laatste nieuws kun je uiteraard blijven volgen op onze site.

Ongelukken door ijzel in het oosten

Op de plekken waar nog code oranje geldt, kan het nog steeds spekglad zijn. Zojuist opnieuw ongelukken vanwege ijzel.

Volgens de ANWB is ook de A2 vlak bij Maastricht Aachen Airport dicht na een ongeluk met twee vrachtwagens, in de richting van Eindhoven.

Code groen in kustprovincies

Het KNMI heeft even na 13.30 uur code groen afgegeven voor de provincies Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Holland. In Friesland is nog sprake van code geel, in de overige provincies geldt nog steeds code oranje.

Auto in water langs A15, bestuurder overleden

De automobilist die vanochtend met zijn auto ondersteboven in het water belandde langs de A15 bij IJzendoorn, is in het ziekenhuis overleden. Volgens de politie werd de wagen van de man rond 11.00 uur ontdekt door de machinist van een passerende trein. Waarschijnlijk is de automobilist door de gladheid van de weg geraakt.

Het slachtoffer belandde met zijn auto in een sloot

Blijf voorzichtig op de weg!

Voorlopig is het nog oppassen geblazen op de weg. Volgens NOS-weerman Marco Verhoef is het zeker in het oosten van het land nog een tijd glad.

'Gladheid houdt de hele dag nog aan'

#firestorms op de A2 bij knooppunt Deil

Het is het neusje van de zalm van Rijkswaterstaat: de Firestorm. Deze wagen kan grote ijsplaten laten smelten door een warme zoutoplossing op het ijs te spuiten. De Firestorm wordt vooral ingezet als normaal strooien geen effect heeft. Dat was vandaag dus zo op de A2 bij knooppunt Deil.

Veel slippartijen op lokale wegen

Niet alleen gevaar op de snelwegen vandaag, maar ook op veel lokale wegen in ons land. Afgelopen nacht en vanochtend vroeg waren er heel wat slippartijen. Bij de meeste aanrijdingen raakte niemand gewond.

Geen extra drukte in ziekenhuizen

Ziekenhuizen hebben het vandaag niet heel veel drukker dan normaal. Verspreid door het hele land hebben zich enkele mensen gemeld met botbreuken. De ziekenhuizen denken dat het rustig is, omdat het slechte weer al ruim op tijd was aangekondigd en omdat het in het weekend rustiger is op straat.

Teller aantal ongelukken nu op ruim 300

Het aantal ongelukken door de gladheid op de snelwegen staat volgens Rijkswaterstaat nu op 311. Op dit moment gebeuren er "ongeveer 15 ongelukken per half uur". Dat is minder dan vanochtend.

Langs de A15 bij IJzendoorn (Gelderland) ontdekte een treinmachinist vanochtend een auto die ondersteboven in een sloot lag. De bestuurder van de wagen is daarna in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht.

En op de A4 bij Nieuw-Vennep is een auto vanochtend vroeg op een geschaarde vrachtwagen gebotst. Twee inzittenden van de wagen raakten gewond. De chauffeur van de vrachtwagen kwam met de schrik vrij.

Wat bezielt iemand om met 120 km/u over gladde snelweg te gaan?

Een weginspecteur klaagde vanochtend al, toen hij een foto twitterde van een busje op een vangrail: waarom komen er nog steeds auto’s zo hard voorbijrijden? En ook onze weerman had er last van:

Waarom doen mensen zoiets? Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen voelen veel mensen zich "bijzonder" achter het stuur. "Maar de meeste mensen weten gelukkig de grenzen in het oog te houden. Zij die toch de 120 kilometer per uur aantikken, doen aan parttime narcisme. Ze krijgen achter het stuur een soort superioriteitsgevoel."

De meeste ongelukken op de binnenwegen ontstaan volgens Tertoolen vaak vanwege overmoed. "Neem vandaag. Veel mensen doen hun weekboodschappen en zullen zich niet snel laten weerhouden. Als ze dan net beginnen te rijden, voelen ze het glibberen en rijden stapvoets verder. Als ze dan denken dat er ergens gestrooid is en het gas kan erop, ontstaan de kop-staartbotsingen."

Bruidspaar begeeft zich op 'glad ijs'

Glibberen of niet? Leontine en Jeroen uit Schiedam laten zich in ieder geval niet kennen. Ze weigeren de mooiste dag van hun leven te laten verpesten door sneeuw, ijzel, gladheid en kou. En dus trouwfoto's op de Erasmusbrug in Rotterdam. Of het gevaarlijk is? "Neejoh! Mijn schoenen zijn goed", zegt bruid Leontine lachend.

Bruidspaar begeeft zich op glad ijs

Bovag: maak je auto schoon voor je gaat rijden

En voor wie de weg nog opgaat: zorg dat je auto sneeuw- en ijsvrij is. Daarvoor waarschuwt de Bovag. De autobrancheorganisatie zegt dat vooral mensen met een nieuwe auto goed moeten controleren of de auto wel schoon is. Technologische hulpmiddelen, zoals camera's en sensoren werken minder goed als er vuil op zit.

Uit onderzoek van de Bovag blijkt dat bijna de helft van de autobezitters niet weet dat veiligheidssystemen minder goed werken als er sneeuwresten of ander vuil op zit. En juist in de winter wassen veel mensen hun auto niet of minder vaak.

Code geel in kustprovincies en Friesland

Het KNMI heeft code oranje ingetrokken voor de provincies Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland en Friesland. Daar is nu code geel van kracht. In die provincies is het alleen nog glad door sneeuw- en ijsresten. Ten oosten van de lijn Groningen-Breda komt nog wel ijzel voor.

Sporters de dupe van winterweer

De gladheid heeft niet alleen gevolgen voor de situatie op de weg, maar ook voor evenementen en sportwedstrijden. Verschillende sportclubs in Nederland hebben besloten om wedstrijden vandaag niet door te laten gaan. Niet alleen door de gladden wegen, maar bijvoorbeeld ook door ijs op de velden.

Duitsland waarschuwt voor ijzel: blijf binnen

Ook in het Ruhrgebied is overlast door sneeuw en ijzel. De Duitse hulpdiensten roepen iedereen op om binnen te blijven. Automobilisten in Ruhrgebied moeten nog tot zeker 22.00 uur vanavond rekening houden met slechte omstandigheden op de weg.

Politie maakt dankbaar gebruik van sneeuwspoor

De sneeuw van afgelopen nacht was niet voor iedereen vervelend. De politie in het Brabantse Liempde was er juist wel blij mee. Twee mannen die worden verdacht van een reeks vernielingen in het dorp, konden dankzij de vers gevallen sneeuw makkelijk in de kraag worden gevat. "Agenten hebben het spoor van de schoenafdrukken gevolgd."

​ANWB: nu vooral glad bij Deventer, Utrecht en Eindhoven

Volgens de Wegenwacht is het nu vooral glad bij Deventer, Utrecht en Eindhoven. "Maar daar rijden ook over het algemeen wat meer auto's", vertelt een woordvoerder van de ANWB.

Op dit moment zijn er nog drie snelwegen afgesloten: de A1 van Hengelo richting Apeldoorn bij de afrit Lochem, bij de A2 van Den Bosch naar Utrecht alleen de hoofdrijbaan bij knooppunt Deil en ook de A58 van Eindhoven richting Breda bij knooppunt De Baars.

Alle wegen zijn dicht door een geschaarde vrachtwagen.

Bergers moeten 'continu aanpoten'

De bergingsbedrijven in ons land rijden af en aan. Auto's belandden vanochtend vooral in de berm, tegen de vangrail, omgedraaid of ondersteboven terecht. Volgens de bergers van Collewijn was de grootste drukte in Midden-Nederland rond 08.30 uur voorbij.

Reizigers vast in trein op Hanzelijn

Op de Hanzelijn, tussen Lelystad en Zwolle, is een trein gestrand. Volgens Omroep Flevoland zitten er zo'n vijftig reizigers vast. De NS heeft een bus ingezet om de passagiers verder te vervoeren, maar door de gladheid heeft die bus moeite om bij de trein te komen.

Dooi en kans op mist

Er zijn al wat plekken waar het begint te dooien, meldt Weerplaza. Daar is kans op nevel en lokaal ook mist. In het zuidoosten van het land is nog tot in de middag kans op gladheid. Inmiddels is code oranje niet meer van kracht op de Waddeneilanden. Daar geldt nu code geel.

EK-schaatsen in Thialf

Bij Thialf in Heerenveen lijkt het vooralsnog allemaal goed te gaan, vertelt NOS-redacteur Jitse Bos. "Ik ben van Balk naar Heerenveen gereden en dat was geen enkel probleem. En ik zie ook al best veel supporters in het stadion. Het is hier droog en de wegen zijn goed begaanbaar." In Thialf wordt dit weekend het EK-schaatsen gehouden.

Tientallen vluchten Schiphol geannuleerd

Op Schiphol zijn tussen de twintig en dertig vluchten geannuleerd, maar passagiers waren daar gisteren al van op de hoogte gesteld. Verder vertrekt een derde van de vliegtuigen met vertragingen, die uiteenlopen van een paar minuten tot een uur.

Hoe meer naar het oosten, hoe slechter het wordt

De ANWB laat weten de situatie op de wegen in de kustprovincies Zuid- en Noord-Holland iets lijkt te verbeteren. Daar is de temperatuur inmiddels iets boven nul. "In de westelijke kustprovincies zijn de doorgaande wegen inmiddels weer redelijk te doen. In het oosten van het land is de situatie een stuk slechter."

Bijna 250 aanrijdingen op snelwegen

Volgens Rijkswaterstaat zijn er tot 10.00 uur vanochtend al 244 ongelukken op snelwegen gebeurd. Het aantal aanrijdingen op andere wegen is niet duidelijk.

Veel ongelukken door gladheid

Rijkswaterstaat: 7,2 miljoen kilo zout

Rijkswaterstaat heeft tot nu toe zo'n 7,2 miljoen kilo zout gestrooid. "We zijn sinds gisteravond 21.00 uur aan het strooien", vertelt Jan Rients Slippens van Rijkswaterstaat. En dat gaat nog wel een tijdje door. "We verwachten dat de neerslag pas aan het eind van de nacht het land gaat verlaten."

Er is meteen gestart met strooien sinds het KNMI code oranje heeft afgegeven. "Twee uur voordat de neerslag valt beginnen we dan al met strooien”, legt Rients Slippens uit. “Dan leggen we de eerste laag zout op de weg, zodat de eerste laag ijzel dooit."

Strooiwagens rijden af en aan

Facebook Live bij Rijkswaterstaat

Verslaggever Edwin van den Berg was rond 09.30 uur live op Facebook in gesprek met Rijkswaterstaat. Strooiwagens rijden nog steeds af en aan.

Kijk het gesprek hier terug:

Voor wie niet wil uitglijden, een aantal tips

Eerder hadden we al een aantal tips voor wie - ondanks de dringende oproep van de ANWB en Rijkswaterstaat dat niet te doen - de weg op moet vandaag. Maar ook voor voetgangers kan het glad zijn. NOS op 3 maakte een video voor wie niet wil uitglijden.

De ijzelproblemen in beeld:

  • ANP
    Een vrachtwagen ligt gekanteld bij Den Hout
  • ANP
    Een automobilist is in Witmarsum van de weg geraakt en in de sloot beland
  • ANP
    Auto's passen hun snelheid aan op de A2 bij Maarssen in verband met de gladheid
  • John van der Tol
    En ook op de A12 geldt een snelheidsbeperking
  • Martijn van der Zande
    Een strooiwagen wordt bijgevuld met zout

Ook Schiphol kampt met vertragingen

Door de gladheid vertrekken een aantal vluchten later dan gepland op Schiphol. De sneeuwploeg heeft volgens een woordvoerster vannacht de banen op de luchthaven schoongemaakt, maar vluchten kunnen later vertrekken of aankomen.

Schiphol adviseert reizigers om de vluchtgegevens in de gaten te houden.

ANWB: ga echt-echt-écht niet de weg op

Een belletje van de ANWB naar de NOS: of we nogmaals willen waarschuwen dat mensen niet de weg op moeten gaan vandaag.

"Op sommige plekken is het best wel te doen", zegt een woordvoerder. "Maar omdat er nog steeds lichte buien boven het land hangen, wordt het door de ijzel ineens verraderlijk glad. Waar het nu goed te doen is, kan het over 5 minuten helemaal anders zijn. Daarom is het gewoon echt gevaarlijk op de wegen."

Rijkswaterstaat sluit zich aan bij de woorden van de ANWB. "Het is echt heel gevaarlijk. Mensen denken misschien dat het wel meevalt als ze de straat op gaan, maar door de ijzel is het echt heel erg glad."

Hoe gaan ze om met gladheid in Scandinavië?

Waarom kunnen ze in Noorwegen of Zweden het hele jaar door rijden en is het bij ons soms glad?

"Hier gaan we voor zwarte wegen, we willen alle sneeuw of gladheid eraf", vertelt gladheidscoördinator Tim Olsthoorn. "In Scandinavische landen blijft de sneeuw als die eenmaal gevallen is vaak een heel seizoen liggen."

"Daar strooien ze zand of split (kleine steentjes) om de sneeuwlaag ruw te maken. Zo hou je grip. In Nederland schommelt de temperatuur te veel. Dan is het weer boven nul, dan weer eronder. Dat maakt het extra lastig. Je bent dan veel vaker bezig op dezelfde stukken weg."

De Scandinaviërs gebruiken ook vaak spijkerbanden die zorgen voor extra grip. Met dat type banden mag je alleen niet in binnensteden rijden.

'Veel automobilisten het spoor bijster op de weg'

Patrick Potgraven van de Verkeersinformatiedienst heeft "eigenlijk geen tijd" om alle ongelukken te tellen. Hij ziet de incidenten één-voor-één verschijnen op zijn radar.

Het afgelopen uur waren er ongelukken op de A1 bij Bunschoten, bij de A15 tussen Valburg en Deil en de A28 bij Zwolle en Amersfoort. "Daar zie je dat de sneeuw kennelijk is overgegaan in ijzel." Het betekent niet dat sommige gebieden in het westen alweer ijzelvrij zijn. "Ook aan de zeekant zijn ongelukken."

Er zijn volgens Potgraven veel verschillende ongevallen. "Dat er ook veel geschaarde vrachtwagens zijn, geeft te denken. Dat zijn toch professionele vervoerders. Daarnaast zijn er personenauto's die spinnen of de vangrail raken. Blijkbaar zijn er toch veel automobilisten even het spoor bijster op de weg."

Waarom Rijkswaterstaat geen korreltje zout te veel strooit

Rijkswaterstaat heeft er al miljoenen kilo's zout doorheen gestrooid vannacht. Maar door een nieuw gps-systeem besparen ze letterlijk bergen met zout. Verslaggever Onno Beukers keek gisteravond mee:

Geen korreltje zout te veel

Spoedcursus veilig rijden bij sneeuw en ijzel

Het advies is om niet de weg op te gaan als dat niet nodig is. Maar als je toch ergens heen moet, neem dan deze tips in acht over rijden bij sneeuw en ijzel:

Teller aantal ongelukken blijft oplopen: nu zo'n 200 meldingen

Rond 07.30 uur meldde de verkeersinformatiedienst dat er ongeveer tweehonderd ongelukken zijn geregistreerd. "De ongevallen blijven maar gebeuren", zegt een woordvoerder.

Vooral in het westen was het aan het einde van de nacht spiegelglad en schoven veel wagens van de weg. Later breidden de problemen zich uit naar onder meer Utrecht, Noord-Brabant, Friesland en Flevoland.

Onder meer op de A12, A15, A16, A27, A28, A58 en A59 zijn volgens de VID ongelukken gebeurd. De problemen verplaatsen zich vooral richting het oosten.

Ook treinverkeer heeft problemen door ijzel

Niet alleen het wegverkeer, ook het treinverkeer heeft hier en daar last van de winterse omstandigheden. Zo rijden er op verschillende trajecten geen treinen door rijp of ijzel aan de bovenleiding. Dat is het geval tussen Vlissingen en Roosendaal en op het traject Hoorn-Enkhuizen tussen Kersenboogerd en Enkhuizen.

Staat er echt bijna 500 kilometer file?

Nee, het is niet zo druk op de weg als de ANWB doet geloven. De verkeerssystemen bij de ANWB zijn in de war door al het langzaamrijdend verkeer.

Screenshot van de verkeersinformatie op de NOS-website rond 7.45 uur

"Ik kom net binnen", zegt een medewerker van de verkeerscentrale van de ANWB. "Ik zie veel files die geen file zijn."

Dat komt volgens hem vanwege "een verschil van mening over het begrip file" met het bedrijf dat de files meet. "Als iemand heel langzaam over een traject gaat veroorzaakt dat in de ogen van TomTom langzaamrijdend verkeer."

'Lichte motregen niet te zien en juist dat gevaarlijk'

Op Buienradar is niet te zien dat het nog licht regent in Nederland, zegt verslaggever Martijn van der Zande. "Mensen kunnen daarom denken: ha, we kunnen de weg op, maar het regent heel licht en juist dat is gevaarlijk. De wegdelen zijn nog bevroren, waardoor de lichte regen bevriest op het wegdek."

Al miljoenen kilo's zout erdoorheen

Verslaggever Martijn van der Zande is bij het grootste steunpunt van Rijkswaterstaat. Daar rijden de strooiwagens af en aan. "Afgelopen nacht is er 5,5 miljoen kilo strooizout gestrooid", zegt Jan Rients Slippens van Rijkswaterstaat. "Ik vermoed dat we dat in de loop van de dag gaan verdubbelen."

Op dit moment zijn alle 546 strooiers in actie. Dat is de maximale capaciteit.

'Extreem veel ongelukken gebeurd'

Al heel vroeg in de ochtend hebben ijzel en sneeuw geleid tot problemen in het verkeer. Rond 07.00 uur waren er op snelwegen al zo'n honderd ongelukken gebeurd, schat de Verkeersinformatiedienst. "Dat is echt extreem veel en het is nog niet afgelopen."

Op sommige snelwegen wordt niet harder gereden dan 50 kilometer per uur, omdat niet altijd goed te zien is waar het glad is.

Ongeluk op het Coenplein bij Amsterdam