liveblog
NOS NieuwsAangepast

'Wrakstukken vermist vliegtuig gevonden'

liveblog gesloten

Einde liveblog

Wij beëindigen ons liveblog over de crash van vlucht MS804 van EgyptAir. Volg nos.nl of onze app voor verdere berichtgeving over het ongeluk.

Dit weten we tot nu toe:

- De Airbus A320 was met 66 mensen aan boord onder weg van Parijs naar Caïro, toen hij vannacht van de radar verdween

- Op de Middellandse Zee zijn brokstukken gevonden, ten zuiden van de Griekse eilanden Karpathos en Kreta. Mogelijk gaat het om stukken plastic en reddingsvesten

- Over de oorzaak van de crash is nog niets duidelijk. De Egyptische minister van Burgerluchtvaart zegt dat een aanslag waarschijnlijker is dan een technisch mankement

Britse piloot: weer was goed

Een Britse piloot, die rond dezelfde tijd als vlucht MS804 van EgyptAir over de Middellandse Zee vloog, zegt dat er gunstige vliegomstandigheden waren.

"Het weer was perfect", zegt hij tegen de BBC. "Ik vloog met een Boeing 747 van Milaan naar Djedda en volgde ongeveer dezelfde route als het andere vliegtuig. (...) Het was rustig. Ik zei dat ook tegen de luchtverkeersleiding in Athene en kreeg als antwoord dat er maar vijf vliegtuigen in de lucht waren."

Obama bijgepraat door antiterreur-adviseur

De Amerikaanse president Obama heeft overlegd met zijn belangrijkste antiterreur-adviseur Lisa Monaco over de crash met het toestel van EgyptAir. Obama had gevraagd om op de hoogte te worden gehouden.

Het Witte Huis heeft zijn steun en hulp aangeboden aan betrokken landen en instanties.

'Wrakstukken gevonden'

Een Grieks fregat heeft wrakstukken gevonden in zee, melden bronnen bij het Griekse leger. Het gaat om twee grote plastic voorwerpen, die zo'n 370 kilometer ten zuiden van het eiland Kreta dreven in het water.

Het gebied waar de voorwerpen zijn gevonden, is zo'n 90 kilometer ten zuidoosten van de plek waar vlucht MS804 van de radar verdween.

Egyptische minister: aanslag waarschijnlijker dan technische fout

Het is aannemelijker dat het vliegtuig is neergestort door een terreuraanslag, dan door een technische fout. Dat heeft de Egyptische minister Fathi van Burgerluchtvaart gezegd tijdens een persconferentie, na vragen van een journalist. Hij wil geen conclusies trekken, maar zegt dat analyse erop wijst dat terrorisme aannemelijker is. Eerder riep de minister nog op om niet te speculeren over de oorzaak van de crash.

Ook het hoofd van de Russische geheime dienst FSB zegt dat het toestel van Egypt Air waarschijnlijk is getroffen door een terreurdaad. De man, Aleksander Bortnikov, roept de Europese partners van Rusland op om samen uit te zoeken wie er verantwoordelijk is. Hij zegt niet wat voor bewijs hij heeft dat het gaat om terrorisme.

Zoektocht rond Karpathos breidt zich uit

De Egyptische minister Fathi van Burgerluchtvaart zegt dat het zoekgebied wordt uitgebreid. Er wordt nu voornamelijk gezocht in de buurt van het Griekse eiland Karpathos, maar de zoektocht breidt zich uit naar het zuiden.

Er zijn volgens de minister nog geen brokstukken gevonden.

'Topman Procter & Gamble onder passagiers'

Volgens Franse media zat de directeur van het kantoor van multinational Procter & Gamble in Amiens in het toestel. Het zou gaan om Ahmed Helal, een geboren Egyptenaar.

Egyptische minister: stop met speculeren

Sherif Fathy, de Egyptische minister van Burgerluchtvaart, heeft op een persconferentie gezegd dat het een lastige dag is. Hij roept media op om te stoppen met speculeren over de oorzaak van de crash van het vliegtuig. Terrorisme en technische mankementen kunnen volgens hem niet uitgesloten worden.

'Incident in cockpit mogelijk reden van crash'

Omdat het toestel zwenkende bewegingen maakte voordat het van de radar verdween, denkt luchtvaartdeskundige Paul Charles dat er sprake is geweest van een incident in de cockpit. Hij legt uit tegenover de BBC:

"Het lijkt erop dat het vliegtuig niet ineens is opgeblazen door een raket of het ontploffen van een bom. De bewegingen van het toestel suggereren dat de piloten op de een of andere manier betrokken is geweest bij een incident in de cockpit."

Zo verliepen contactpogingen Griekse verkeersleiding

Volgens de Griekse verkeersleiding was er rond 2.55 uur Griekse tijd nog contact met de piloten, toen het toestel in Griekse luchtruim vloog. De piloten maakten geen melding van problemen.

Om 03.26 uur zocht de verkeersleiding opnieuw contact om de cockpit te informeren dat het toestel het Griekse luchtruim zou verlaten, en het Egyptische luchtruim binnen zou vliegen, maar toen kreeg de Griekse luchtverkeersleiding geen antwoord. Zij heeft toen onmiddellijk de Egyptische collega’s geïnformeerd.

Wat gebeurde tussen 3.27 uur en 3.29 uur zou "cruciaal" zijn geweest, laat een bron bij het ministerie van Defensie weten aan The Guardian.

Griekse minister: toestel maakte gekke bewegingen

De Griekse minister van Defensie zegt dat het vliegtuig in Egyptisch luchtruim vloog, toen het ineens onverwachte bewegingen maakte. Ze concluderen dat op basis van radarbeelden. "Het beeld dat we nu hebben is dat het vliegtuig op 11,2 kilometer in Egyptisch luchtruim vloog, toen het ineens begon te zwenken en een daling maakte van 6,7 kilometer. Daarna verdween het van de radar."

Ook zei hij dat er nog geen puin is gevonden op satellietbeelden.

Airbus was twee dagen geleden nog op luchthaven Zaventem

Volgens de VRT was het gecrashte vliegtuig van Egyptair twee dagen geleden nog op luchthaven Zaventem. Dat blijkt uit een analyse van de vliegdata. Ook afgelopen zaterdag maakte de Airbus nog een vlucht van Brussel naar Caïro.

Hollande bevestigt crash vliegtuig

De Franse president Hollande heeft op een persconferentie bevestigd dat het vliegtuig is neergestort. Hij zei dat hij "geen enkele scenario" uitsluit over de oorzaak van de crash. Ook betuigde hij steun aan de nabestaanden.

Hollande: vliegtuig inderdaad neergestort

Franse aanklagers openen een onderzoek naar de verdwijning van de EgyptAir-vlucht van vannacht.

'Eerst dient toestel teruggevonden te worden'

Ron Linker: nadruk ligt hier op opvang ongeruste familieleden

Vluchten gaan gewoon door

Een journalist van de Franse zender BFMTV zegt dat de twee geplande vluchten van Egyptair vanaf Parijs naar Caïro vandaag voorlopig gewoon doorgaan. Om 15.45 uur en kort voor middernacht vertrekt er een vliegtuig richting Egypte.

Er was contact met piloten in Grieks luchtruim

Volgens de Griekse verkeersleiding was er rond 02.55 Griekse tijd nog contact met de piloot, toen het toestel in Griekse luchtruim vloog. De piloot maakte geen melding van problemen. Dat was bij het eiland Kea dicht bij Athene. Op zestien kilometer voordat ze het luchtruim verlieten is nogmaals geprobeerd contact te leggen. Er kwam toen geen reactie.

Nederlanders niet ongerust

De Nederlandse reiziger lijkt vooralsnog niet heel ongerust te zijn na de verdwijning van het vliegtuig van Egyptair. Bij reisorganisaties zijn nog geen ongeruste telefoontjes binnengekomen, blijkt uit een rondvraag.

'Geen informatie op vliegveld Caïro'

Een verslaggever van The Guardian is op het vliegveld van Caïro en sprak met naasten van de passagiers. "Er wordt hier geen informatie gegeven. Ze vertellen ons helemaal niets", zegt een jonge vrouw. Ze kwam naar de luchthaven omdat ze informatie wilde over haar vriend Samar van 30 die in het vliegtuig zou zitten.

Zoekactie Middellandse Zee gaande

Egypte is op de Middellandse Zee een zoekactie begonnen naar de verdwenen Airbus. Griekenland en Frankrijk helpen mee. De Grieken doen dat met drie militaire vliegtuigen, een helikopter en een marineschip. De Fransen hebben een verkenningsvliegtuig ingeschakeld dat al in het gebied is om te zoeken naar bootvluchtelingen. De Franse marine is onderweg om de zoekactie te ondersteunen.

De actie concentreert zich op de grens van het Griekse en Egyptische luchtruim en kan lang duren omdat de Middellandse Zee op die plaats een tot twee kilometer diep is.

Egypte wil met Frankrijk oorzaak 'val' vliegtuig achterhalen

De Egyptische minister van Buitenlandse Zaken heeft laten weten dat het intensief zal samenwerken met Frankrijk om de oorzaak van "de val van het vliegtuig" te achterhalen.

Hoe zit het nou met dat noodsignaal?

Sander van Hoorn: er is alleen maar meer onduidelijkheid

'Vliegtuig gecrasht nabij Griekse eiland Karpathos'

AFP meldt dat het toestel van Egyptair is gecrasht dicht bij het Grieks eiland Karpathos. Dat bericht komt van een Griekse luchtvaartbron. Het verschil tussen de locatie van het laatst afgegeven signaal van het vliegtuig en het eiland is ongeveer 250 kilometer.

Eerder zei een kapitein van een koopvaardijschip in de nacht van woensdag op donderdag ongeveer 275 kilometer ten zuiden van het Griekse eiland Karpathos een "vlam in de lucht" te hebben gezien.

De zoekactie naar het vliegtuig is in volle gang.

Ook Egyptische premier sluit aanslag niet uit

In navolging van verschillende Franse politici, sluit ook de Egyptische premier Sherif Ismail niet uit dat de crash van het vliegtuig is veroorzaakt door een terreuraanslag. "Geen enkele mogelijkheid kan worden uitgesloten."

'Toch géén signaal afgegeven door vliegtuig'

Het Egyptische leger zegt niets te weten van een afgegeven signaal door het vermiste vliegtuig, ondanks eerdere berichten van het ministerie van Burgerluchtvaart en Egyptair.

Familieleden komen aan op vliegveld Caïro

Hoe kan vliegtuig twee uur na crash signaal afgeven?

Er is een signaal door het vermiste vliegtuig afgegeven, twee uur nadat het van de radar was verdwenen. Dat is geen signaal dat de piloten hebben uitgezonden, zegt Arthur van den Hudding, vice-voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers. "Dat is een signaal dat het vliegtuig zelf genereert. Als een vliegtuig neerstort, dan gaat er een kastje in werking dat automatisch een signaal uitzendt dat je via de radio kan opvangen."

Vooralsnog lijkt alles te duiden op een plotselinge gebeurtenis, zegt Van den Hudding. "Op het moment dat er een technisch mankement of een tekort aan brandstof is, dan moet dat langer bekend zijn geweest. Dan melden de piloten dat doorgaans aan de grond."

'Ramp slecht voor toerisme-industrie Egypte'

Was de crash van het vliegtuig van Egyptair een technisch mankement, menselijk falen of een aanslag? Het is te vroeg om daar iets zinnigs over te zeggen. Maar het antwoord op die vraag zal veel gevolgen hebben, zegt correspondent Sander van Hoorn. "Als het een regulier ongeluk is, is het wat anders dan wanneer er weer een aanslag is gepleegd op een vliegtuig dat met Egypte te maken had. Het toerisme ligt in Egypte al op zijn gat. Zo'n ramp helpt daar niet bij."

Mogelijkheid terreuraanslag 'niet uitsluiten'

Er is nog veel onduidelijk over wat er is gebeurd. In Frankrijk wordt de mogelijkheid dat het vliegtuig is neergestort door een terreuraanslag, niet uitgesloten. Een bom of terrorist zou in dat geval aan boord moeten zijn gekomen op de Franse luchthaven Charles de Gaulle in Parijs, vanwaar het toestel gisteravond vertrok.

Het vliegveld behoort tot een van de zwaarst beveiligde locaties in Frankrijk, zegt correspondent Ron Linker. "Uiteraard zijn de Franse vliegvelden extra beveiligd na de aanslagen van vorig jaar. In Frankrijk zijn zo'n 10.000 militairen en agenten op de been om ongeveer 800 gevoelige doelen te beschermen. Uiteraard zit het vliegveld van Parijs daarbij."

'Toch wel signaal van vliegtuig'

Het Egyptische ministerie voor Burgerluchtvaart meldt dat er toch een noodsignaal is uitgezonden van het vermiste vliegtuig van Egyptair. Dat signaal werd om 4.26 uur ontvangen door een legereenheid, bijna twee uur na het laatste contact met het toestel. Rond 2.45 uur is er voor het laatst contact geweest met de piloten. Op dat moment was het rustig aan boord.

'Er moet plots iets zijn gebeurd met vliegtuig'

Er zijn volgens Arthur van den Hudding, vice-voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers, twee opvallende zaken bij de vermissing van het vliegtuig: er is geen noodsignaal afgegeven en toen het vliegtuig van de radar verdween is er geen contact meer geweest met het vliegtuig.

"Dat duidt op een plotselinge gebeurtenis. Op moment van technisch mankement of een tekort aan brandstof is geweest, dan is dat al wat langer bekend. Dan kunnen de piloten dat aan de grond melden. Dat is niet gebeurd."

De vluchtroute van de Airbus A320

Crisiscentrum op vliegveld van Caïro

Egyptair heeft inmiddels op het vliegveld van Caïro een crisiscentrum opgezet. Familie en vrienden van de inzittenden kunnen daar terecht voor de laatste informatie. Artsen, tolken en andere begeleiders staan klaar om mensen op te vangen.

Waarom drie beveiligers aan boord?

Van de tien bemanningsleden van het vermiste toestel, waren er drie beveiligers. Het is niet bijzonder dat die beveiligers aanwezig waren tijdens de vlucht. Het is namelijk een standaardprocedure bij Egyptair, zegt onze correspondent Sander van Hoorn.

'Vlam in de lucht bij Griekse eiland Karpathos'

De kapitein van een koopvaardijschip in de Middellandse Zee heeft in de nacht van woensdag op donderdag ongeveer 275 kilometer ten zuiden van het Griekse eiland Karpathos een "vlam in de lucht" gezien, meldt het ANP. De informatie komt van een bron bij het Griekse ministerie van Defensie.

Hoe de staatstelevisie vermissing vliegtuig bevestigt:

Staatstelevisie: Egyptair bevestigt vermissing vliegtuig

Hollande: geen enkele optie uitsluiten

De Franse president Hollande heeft gereageerd op de vermissing van het vliegtuig van Egyptair. Hij zegt dat geen enkele oorzaak van de vermissing van het toestel op dit moment kan worden uitgesloten. Hij heeft gebeld met de Egyptische president Sisi.

Egyptair publiceert nationaliteiten passagierslijst; geen Nederlanders

Egyptair heeft de nationaliteiten van de passagiers bekendgemaakt. Het gaat om:

- 30 Egyptenaren
- 15 Fransen
- Twee Irakezen
- Een Brit
- Een Belg
- Een Portugees
- Een Koeweiti
- Een Saudiër
- Een Soedanees
- Een Tsjadi
- Een Algerijn

Wat de nationaliteiten zijn van de zeven bemanningsleden en drie beveiligers, is nog onbekend.

Crisiscentrum ingericht bij terminal Charles de Gaulle

Een agent bij terminal 1 op vliegveld Charles de Gaulle in Parijs

Grieken helpen bij zoekacties

Griekenland helpt met de zoektocht naar het vermiste vliegtuig. Twee militaire vliegtuigen en een fregat zijn richting Egypte gestuurd. Helikopters staan klaar op het Griekse eiland Karpathos om eventueel ingezet te worden bij een reddingsoperatie.

'Laatste contact met vliegtuig 10 minuten voor verdwijning'

Het laatste contact met de piloten was tien minuten voordat het toestel van de radar verdween, meldt de Egyptische staatskrant Ahram. Op dat moment zouden ze geen alarm hebben geslagen, omdat alles rustig was aan boord.

'Vliegtuig waarschijnlijk in zee gestort'

Een woordvoerder van de Egyptische luchtvaartautoriteiten zegt dat de Airbus A320 waarschijnlijk in de Middellandse Zee is gestort. Van Franse kant komt alleen de mededeling dat het vliegtuig niet is geland. "Dat is alles wat we kunnen zeggen."

Telefoonnummers voor familieleden

Voor familieleden van de passagiers en bemanningsleden van het vliegtuig, zijn twee telefoonnummers geopend:
- 0800 7777 0000 voor mensen die bellen vanuit Egypte
- +202 25 989320 voor wie buiten Egypte belt

'Geen bijzonderheden rondom vlucht MS804'

De piloot op de vlucht heeft volgens Egyptair meer dan zesduizend vlieguren gemaakt, waarvan 2000 op een Airbus A320. De vliegtuigmaatschappij meldt dat de co-piloot bijna 2800 vlieguren achter zijn naam heeft staan.

Volgens vice-president Ahmed Abdel van Egyptair zijn er geen "bijzonderheden gemeld vanuit Caïro" of bij het vertrek vanaf vliegveld Charles de Gaulle. Ook zou er geen speciale of gevaarlijke lading aan boord zijn geweest.

Wat weten we tot nu toe?

- Het laatste contact met het vliegtuig was rond 2.45 uur. Op dat moment vloog het toestel, een Airbus A320, op 11 kilometer hoogte boven de Middellandse Zee en was het net in het Egyptische luchtruim.

- Aan boord zaten 66 mensen. Onder hen zitten 56 passagiers, 7 bemanningsleden en drie beveiligers. Het ging om vlucht MS804 die gisteravond om 23.00 uur vertrok uit de Franse hoofdstad. Over de nationaliteiten van de inzittenden is vooralsnog niets bekend. Wel is bekend dat er één kind en twee baby's in het toestel zaten.

- Op het moment dat het toestel boven de Middellandse Zee vloog, was het goed weer.