Ketens beloven beter varkensleven
Salademaker Johma, broodjeswinkel Subway, Bakker Bart, NH Hotels en broodbelegger Qizini stappen over op vlees van varkens met een keurmerk. Vanaf volgend jaar verkopen de ketens vlees van varkens met één ster op het Beter Leven-keurmerk.
Volgens de bedrijven is er tijd nodig om over te stappen op andere varkens. Johma, Qizini en NH Hotels stappen vóór 1 januari 2015 over, Bakker Bart medio 2015 en Subway eind 2015.
"Om de smaak van onze salades te waarborgen, gaan we een ontwikkeltraject in. We hebben een smaakpanel en daar gaan we testen met het nieuwe varkensvlees mee doen", zegt een woordvoerder van Johma.
Afleiding
De ketens zeggen dat de consument niet meer gaat betalen, ook al zijn de bedrijven straks meer geld kwijt aan het varkensvlees.
Bij vlees van varkens met één ster bij het Beter Leven-keurmerk hebben de varkens meer ruimte, is er afleiding tegen verveling en worden biggen niet gecastreerd.
Campagne
De bedrijven beloven de veranderingen na campagnes van Wakker Dier. Eerder beloofden hamburgerketen Burger King, vleeswarenfabrikant Stegeman en snacksmaker Mora al over te stappen.
Wakker Dier richt zijn pijlen nu op Dr. Oetker en Kips. Die laatste zegt wel te willen overstappen, maar dat er simpelweg niet genoeg varkens zijn met het keurmerk. De vleesbranche spreekt dit tegen.