AH maakt weer kans op Liegebeest
De dierenrechtenorganisatie Wakker Dier nomineert dit jaar vijf kandidaten voor de titel Liegebeest. De reclames van FrieslandCampina en McDonalds en de verpakkingen van AH Excellent, Arla Natura en het Duurzaam Paling Fonds misleiden volgens Wakker Dier over weidegang, duurzaamheid en kwaliteit.
Mooie plaatjes en leuzen misleiden de consument tot het aankopen van schone schijn, ten koste van diervriendelijkere producten, stelt de stichting. Zo maakt FrieslandCampina dit jaar "mooie sier" met koeien in de wei in een televisiereclame, terwijl die al jaren minder de wei in mogen.
Albert Heijn gaat volgens de stichting met het eigen merk AH Excellent de mist in, omdat er in de kipfilet met pesto plofkip zou zitten. De supermarktketen was vorig jaar ook genomineerd.
Kipnuggets
Ook de kipnuggets van McDonald's zouden uit kippen uit een legbatterij bestaan. Het bedrijf is in zijn reclame volgens Wakker Dier eerlijk over van alles, maar niet over de kipnuggets, "want die zijn gemaakt van plofkip. Daar houdt McDonald's liever haar mond over, op wat vage misleidende praatjes na ergens ver weg op hun website."
Zuivelbedrijf Arla heeft "een mooie weidekoe" op de verpakking, terwijl de kaas volgens Wakker Dier wordt gemaakt van "melk zonder weidegarantie uit Denemarken, een land waar 70 procent van de koeien altijd binnen staat."
Palingbeheer
Wakker Dier gelooft verder niet dat het Duurzaam Paling Fonds bijdraagt aan duurzaam palingbeheer. "Paling is een bedreigde diersoort! Red de paling, eet hem op? Is dat duurzaam?"
Vorig jaar benoemde het publiek Iglo tot Liegebeest vanwege zijn chickensticks met "mooie woorden over duurzaamheid", terwijl er volgens Wakker Dier plofkip in zit. Het jaar ervoor kreeg CDA-Kamerlid Ger Koopmans de titel, omdat hij had gezegd dat foie gras verantwoord wordt geproduceerd.