Reizigers nemen alvast afscheid van Lonely Planet
Al jaren besluiten backpackers op basis van Lonely Planet welk 'authentiek' dorpje ze bezoeken, in welke kroeg alleen de 'locals' komen en welke 'unieke' ervaring ze niet mogen missen. Maar hoelang blijven de bekende reisgidsen nog bestaan?
Honderd mensen weg
Vorige week werd bekend dat er mogelijk meer dan honderd mensen worden ontslagen op het hoofdkantoor in Melbourne. De ontslagen maken onderdeel uit van een grote reorganisatie van het bedrijf dat vier maanden geleden werd verkocht. Tegen de Australische krant The Herald Sun zegt een anonieme medewerker dat de nieuwe eigenaar duidelijk heeft gemaakt dat het bij Lonely Planet niet langer om het creëren van nieuwe geschreven content draait. Met nieuwe digitale producten zou voortaan het geld moeten worden verdiend.
In de afgelopen veertig jaar heeft Lonely Planet meer dan 120 miljoen boeken in 11 verschillende talen verkocht. NC2, de nieuwe eigenaar, laat in een verklaring weten dat ze de lijn van het 40-jaar oude bedrijf willen doorzetten, maar dat de reorganisatie nu eenmaal nodig is voor de digitale toekomst.
#lpmemories
Oud-medewerkers van de Lonely Planet hebben daar niet zoveel vertrouwen in en denken dat de gidsen zullen verdwijnen. Samen met andere backpackers nemen ze via #lpmemories alvast een voorschot op de teloorgang van de Lonely Planet. Ze halen nog een keer de beste en jaloersmakendste reisanekdotes naar boven. Lees hier mee: Tweets over "@#lpmemories -filter:links" !function(d,s,id){var js,fjs=d.getElementsByTagName(s)[0],p=/^http:/.test(d.location)?'http':'https';if(!d.getElementById(id)){js=d.createElement(s);js.id=id;js.src=p+"://platform.twitter.com/widgets.js";fjs.parentNode.insertBefore(js,fjs);}}(document,"script","twitter-wjs");