CDA en D66: onderzoek naar Fyra
Oppositiepartijen CDA, D66 en GroenLinks willen een onafhankelijk onderzoek naar het stoppen met de Fyra, de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel die wegens technische problemen niet rijdt.
Een onafhankelijke instantie, zoals de Algemene Rekenkamer, moet kijken naar de consequenties en de kosten van het openbreken van de concessie.
De VVD eist voor 1 april duidelijkheid over de Fyra, zo laat het VVD-Kamerlid De Boer weten. "Kunnen we de HSA nog wel vertrouwen," aldus de VVD.
Molensteen
Een concessie is het recht om op het spoor te rijden. HSA, een dochterbedrijf van NS en KLM, heeft die concessie voor de Fyra in handen.
"De Fyra is een molensteen voor de reiziger en de belastingbetaler," aldus CDA-Kamerlid De Rouwe. "We moeten misschien kijken of de concessie naar een andere partij kan, bijvoorbeeld naar de TGV die haar diensten heeft bewezen."
De Rouwe erkent dat het openbreken van een contract ingewikkeld is. "Maar als je iets koopt en het blijkt niet te werken of kapot te zijn, kun je overgaan tot ontbinding van het contract."
België
GroenLinks wil dat de Nederlandse Rekenkamer gezamenlijk onderzoek doet met het Belgische Rekenhof. De Rekenkamers moeten kijken of financiële prikkels een goede treinverbinding tussen België en Nederland in de weg staan.
De Fyra werd in december in gebruik genomen. Half januari bleken er zoveel technische problemen te zijn dat de trein uit de dienst werd gehaald.
De NS heeft tussen Amsterdam en Brussel weer intercitytreinen ingezet. Het is nog onduidelijk op welke termijn de Fyra's van de Italiaanse producent AnsaldoBreda weer kunnen rijden. De Kamer praat vandaag over de Fyra en de inzet van de intercitytreinen.