Winst TomTom stijgt door meevaller
TomTom heeft in het vierde kwartaal van vorig jaar de winst zien stijgen naar 99 miljoen euro, van 12 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. De winststijging is het gevolg van een eenmalige belastingmeevaller van 80 miljoen euro.
De omzet daalde echter met bijna 20 procent naar 289 miljoen.
Dalende verkoop
TomTom verkoopt steeds minder losse navigatiekastjes nu mensen steeds vaker gebruik maken van hun mobiele telefoon voor navigatie.
Dit jaar verwacht het bedrijf een verdere daling van de verkoop van de navigatieapparaten, met 15 tot 20 procent in zijn belangrijkste markten. De verkoop van deze kastjes is nog altijd de belangrijkste bron van inkomsten voor TomTom.
Om deze terugloop te compenseren, richt het bedrijf zich steeds meer op samenwerking met autofabrikanten voor onder meer de inbouw van TomTom apparatuur in nieuwe auto's. Op dit moment lopen echter ook de inkomsten hieruit terug omdat er minder nieuwe auto's worden verkocht. Verder levert TomTom kaartenmateriaal en verkeersinformatie aan makers van smartphones zoals Apple, Samsung en andere afnemers, zoals overheden. De inkomsten hieruit bleven wel stabiel.
Overname
Over het hele jaar kwam de winst uit op 129 miljoen euro, tegen een verlies van 438 miljoen in 2011. Dat verlies werd toen vooral veroorzaakt doordat het overgenomen kaartenbedrijf Teleatlas een half miljard euro minder waard bleek te zijn dan waar TomTom eerder vanuit ging.
De omzet over het hele jaar daalde met 17 procent naar ruim 1 miljard euro.