NOS NieuwsAangepast

Piloten bezorgd over vliegopleiding

De pilotenvakbond VNV is bezorgd over de kwaliteit van de verkeersvliegers die de Nederlandse vliegscholen afleveren.

Door de economische crisis en de beroerde vooruitzichten op werk loopt de belangstelling voor een baan als piloot terug. De vakbond zegt aanwijzingen te hebben dat vliegscholen om de klassen vol te krijgen aanname-eisen naar beneden bijstellen.

Eén vliegschool heeft de eisen voor het middelbare-schooldiploma al verlicht. De VNV vreest dat andere vliegscholen zullen volgen. Dat meldt de VNV aan de NOS.

Werkloosheid

De VNV is vandaag met een website gekomen waarmee de vereniging aankomende studenten van de vliegscholen wil informeren over de problematische banenmarkt. De werkloosheid onder piloten is enorm.

Uit een inventarisatie van de vakbond blijkt dat er sinds 2008 ongeveer 1400 studenten zijn afgestudeerd. De schatting is dat er nu duizend piloten thuis zitten met soms tonnen aan schuld.

In 2008 namen de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen nog mensen aan. In 2009 viel dit bijna volledig stil en daar is de afgelopen jaren weinig verandering in gekomen. Voor 2013 verwacht de VNV dat de scholen gezamenlijk ongeveer 450 studenten afleveren terwijl de vooruitzichten op werk in Nederland de komende 3 à 5 jaar slecht blijven.

Onderzoek

De VNV is in de afgelopen maanden bij alle vliegscholen op bezoek geweest om informatie te krijgen over de opleidingen. Niet alle scholen wilden meewerken aan het onderzoek van de de pilotenvakbond.

Ook heeft de VNV een enquête rondgestuurd aan de studenten en onlangs afgestudeerden. Tot nu toe hebben 550 piloten de enquête volledig ingevuld.

Sommige grotere vliegscholen, zoals CAE/NLS in Hoofddorp en KLM Flight Academy in Eelde leiden, uit gegevens die de VNV verzameld heeft, nu vooral op tot werkloosheid.

'Baangarantie'

Andere vliegscholen, zoals EPST in Utrecht en Stella Aviation Academy in Teuge richten zich meer en meer op het buitenland en hebben overeenkomsten met buitenlandse vliegbedrijven.

Stella biedt zogenoemde 'baangarantieprogramma's' aan. Maar uit informatie die de VNV binnenkrijgt blijkt dat die beloftes niet altijd worden waargemaakt. Ongeveer de helft van de hier afgestudeerde piloten loopt nog werkloos rond.

EPST presteert volgens de VNV beduidend beter. Uit de informatie op de VNV-site blijkt dat 90 procent die leerlingen van die vliegschool inmiddels wel een baan gevonden heeft.

Aanvullende opleiding

In toenemende mate vinden Nederlandse piloten werk elders in Europa of in Azië. 70 procent van die contracten bij Aziatische maatschappijen zijn seizoen- of jaarcontracten.

Om daar aan het werk te komen, moeten de afgestudeerde piloten wel een aanvullende opleiding doen om op het toestel van hun werkgever te kunnen vliegen. Die opleiding, de zogenoemde type-rating, moeten ze dan zelf betalen, waardoor de schuld met tienduizenden euro's op kan lopen.

Veel van die piloten in Azië zijn aan de slag gegaan bij een vliegmaatschappij die op de Europese zwarte lijst staat, zo bleek uit een eerdere rondgang van de NOS.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl