Nieuwe dienstregeling NS: 'Meer treinen dan in topjaar 2019'
De NS gaat de dienstregeling fors uitbreiden. De spoorvervoerder meldt dat er vanaf zondag 15 december meer treinen gaan rijden in de spits, 's avonds en in het weekend.
De NS noemt het de "grootste wijziging van de dienstregeling in jaren". Door de wijzigingen rijden er straks weer meer treinen dan in het "topjaar" 2019, voor de coronapandemie.
In de nieuwe dienstregeling rijden er ieder kwartier treinen tussen Amsterdam Centraal, Weesp en Almere. Zulke 'kwartierdiensten' komen er ook tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal en tussen Utrecht en Woerden.
Daarnaast rijden verschillende treinen straks vroeger of later, zoals de vroege Intercity van Groningen naar de Randstad of de late Intercity van Almere naar Utrecht.
Omdat er lange tijd gewerkt wordt aan Amsterdam Centraal, gaat er vanaf 16 december iedere 7,5 minuut een Sprinter die stopt op Schiphol. Deze trein rijdt tussen Hoofddorp, Schiphol en Amsterdam Centraal.
HSL blijft zorgenkindje
De NS noemt de hogesnelheidslijn (HSL) een uitdaging en kwetsbaar vanwege langdurige snelheidsbeperkingen en de vertraagde levering van de nieuwe treinen. Doorgaande treinen over de HSL kunnen bovendien ook in andere delen van Nederland tot hinder leiden, schrijft de NS.
De NS zei deze zomer al niet te verwachten dat de HSL-problemen snel zouden zijn opgelost. Bij de aanleg van spoorviaducten zijn fouten gemaakt, waardoor die niet sterk genoeg zijn. Door deze problemen mochten de treinen maandenlang met maar 80 kilometer per uur rijden, terwijl ze eigenlijk 300 kilometer per uur moeten gaan. Vandaag is na verder onderzoek besloten om de snelheid weer wat op te voeren, naar 120 km/u.
De nieuwe treinen die te laat worden geleverd rijden harder. Vertragingen op het hogesnelheidsnetwerk door dit type trein kunnen soms makkelijker worden goedgemaakt. De NS zegt vandaag over de problemen in gesprek te blijven met spoorbeheerder ProRail.