Dagboek Doha: zelfs op de bombastische boulevard maakt Amerikaanse tv-studio indruk
De ogen van de voetbalwereld zijn gericht op het WK in Qatar. In het gevolg van de absolute wereldsterren en in de kantlijn van het grote nieuws schrijft NOS-redacteur Thierry Boon dagelijks over wat hij meemaakt in Doha.
"Wow!", klinkt het uit duizenden kelen. Boven het water hangt een enorme wereldbeker, die vanuit elke plek in Doha goed te zien is. Het zijn honderden voorgeprogrammeerde drones, die met lichten de felbegeerde cup vormen.
De Corniche, dat is de boulevard langs het water, vrijdagavond. Het krioelt er letterlijk van de mensen. Niets is te gek. Terwijl je onder de verlichte versieringen over straat loopt, kom je ogen tekort.
Kilometers lang aan prikkels
Op links een enorme aftelklok geprojecteerd op een gebouw in de verte. Elk uur start daar een videoshow. Op rechts, voor de verlichte bootjes met stuk voor stuk keiharde muziek, gaan fans op de foto met de letters 'I love Doha'.
Op de achtergrond de skyline vol verlichte gebouwen. Op een van de wolkenkrabbers staat de eerstvolgende wedstrijd afgebeeld. Je kunt het maar beter weten. Het is hier kilometers lang prikkel voor prikkel.
Elke avond om negen uur is er de bombastische WK-show. Vol vuurwerk, illusies op het water, lichteffecten en dus die voorgeprogrammeerde drones. Aan het water is het dringen voor het beste shot, iedereen filmt met zijn telefoon.
Een verlicht paleis
Indrukwekkend allemaal, maar je mond valt pas echt open als je nog even doorloopt op de boulevard. Plots wordt duidelijk waarom 'Fox Sports' op de borden met wegbewijzering staat.
Een wit verlicht paleis doemt op, met aan de buitenkant veel televisieschermen en lichten die over de gehele boulevard stralen. Het zijn eigenlijk drie extreem grote studio's aan elkaar vast, met daarvoor nog een losse studio.
Hier zit de rechtenhouder uit Amerika dus. "Het wordt de meest high-tech studio die je ooit op televisie hebt gezien", zei de producent vooraf. Daar lijkt niets aan gelogen. Het heeft miljoenen dollars gekost om dit zo hier neer te zetten.
De Amerikaanse sportzender pakt het WK voetbal serieus aan. Zo'n honderdvijftig man aan personeel, dertig televisiepersoonlijkheden en meer dan twintig LED-schermen. En voor het eerst in de geschiedenis zitten bij alle WK-duels de eigen commentatoren in het stadion.
Een week voor het WK werd de studio voorgesteld aan het Amerikaanse publiek.
Voetbal leeft meer dan ooit tevoren in de Verenigde Staten. Het WK trekt gemiddeld tien procent meer kijkers dan in 2014, het vorige mondiale eindtoernooi waarop het nationale team actief was.
Met gemiddeld 15,4 miljoen kijkers (op een bevolking van ruim 330 miljoen) was het groepsduel met Engeland vorige week de best bekeken voetbalwedstrijd van de Amerikaanse mannen ooit.
De verwachting is dat vandaag, in de achtste finales tegen Nederland, dat record aan diggelen gaat.