Ombudsman: politie bevoordeelde incassobureau bij afhandeling winkeldiefstal
De Nationale ombudsman Reinier van Zutphen heeft de politie op de vingers getikt, omdat het jarenlang een incassobureau dat de afhandeling van winkeldiefstallen regelt, heeft bevoordeeld. Een ander bedrijf werd daar de dupe van en verloor klanten.
Winkeliers mogen bij diefstal een boete opleggen van 181 euro aan de dief. Het innen daarvan laten ze vaak over aan incassobureaus. Die vragen persoonsgegevens op bij de politie, waarmee ze in contact kunnen komen met de dader. Er zijn op dit moment twee bedrijven in Nederland die dat doen.
In 2016 werd een proef gestart door de politie waarbij incassobureaus geautomatiseerd die gegevens kunnen opvragen en ontvangen. Twee bedrijven meldden zich aan voor die proef.
Volgens Overlastregistratie Nederland kreeg alleen het andere bedrijf, SODA, versneld die gegevens. Ook na het staken van de proef kreeg Overlastregistratie maar moeizaam de juiste gegevens. Het bedrijf diende daarom een klacht in bij de Ombudsman.
Bedrijf gerund door oud-agent
Volgens Overlastregistratie had SODA een stevige voet tussen de deur bij de politie, waardoor het voorgetrokken werd. Dat zou ertoe hebben geleid dat SODA snel de persoonsgegevens ontving van de politie. Overlastregistratie moest daar weken of maanden op wachten.
Uit onderzoek van de Ombudsman blijkt dat SODA inderdaad is voorgetrokken. Medewerkers van de politie verklaarden dat er onrechtmatig gegevens werden verstrekt aan het bedrijf. Zij zeggen dat ze intern aan de bel hebben getrokken, maar hun signalen werden genegeerd.
Ook zou er volgens een politiemedewerker sprake zijn geweest van belangenverstrengeling. De directeur van SODA werkte in het verleden zelf bij de politie. Bovendien werkte zijn zoon voor de politie en tegelijkertijd voor het incassobureau.
Politie erkent nauwe samenwerking
Volgens de Ombudsman kon SODA zo goed zijn werk uitvoeren, waardoor winkeliers vaker aanklopten om de schadeafhandeling te regelen. Overlastregistratie stelt dat dat ten koste van hun klantenbestand ging.
De Ombudsman noemt het handelen van de politie "onredelijk en niet behoorlijk". In een reactie zegt Overlastregistratie blij te zijn met het oordeel en te hopen op een gelijk speelveld in de toekomst.
De politie zegt tegen de Ombudsman dat het van mening is dat er voor alle partijen zo'n gelijk speelveld is gecreëerd. De politie erkent wel dat er inderdaad een "nauwe samenwerking" was met SODA.
Inmiddels is de politie overgestapt op een nieuw systeem, waarbij agenten na een winkeldiefstal meteen alle benodigde gegevens voor een civiele boete registreren. Naar verwachting kunnen incassobureaus daar vanaf volgend jaar mee werken.