'Problemen met levering studieboeken voorbij', bedrijf belooft beterschap

De problemen bij het belangrijkste studieboekenbedrijf van Nederland zijn grotendeels opgelost. Dat zegt het bedrijf achter Studers en Studystore in een statement. De afgelopen weken kwamen duizenden studenten in de knel door 'technische problemen' bij die leveranciers. Mbo-, hbo- en wo-studenten kregen studieboeken niet of niet op tijd binnen en bovendien bleven terugbetalingen uit.

Studiemateriaal ontbrak dus, maar onderwijs ging gewoon door. "Ik moest een tentamen maken voor een vak waarvoor ik nog geen boeken had", zegt psychologiestudente Selena tegen NOSop3. Weken voor dat tentamen bestelde ze de boeken, maar door ook nog eens een magazijnverhuizing bij het bedrijf Studystore ontving ze die maar niet.

Ook tienduizenden mbo'ers kregen na de start van het schooljaar geen boeken van Studers, dat onder hetzelfde bedrijf valt als Studystore. Net als hbo- en wo-studenten waren mbo-studenten bang voor leerachterstanden. Daarvoor biedt het bedrijf nu 'welgemeende excuses' aan.

Om al te grote problemen te voorkomen, paste bijvoorbeeld de Universiteit Utrecht toetsen aan vanwege het boekengebrek. "Vooral bij eerstejaarsstudenten zagen we dat die moeilijk in hun nieuwe studieritme konden komen", zegt een woordvoerder.

Maar twee van de honderden studenten staken hun hand op, toen een docent vroeg wie zijn of haar boeken al binnen had.

Femke, rechtenstudente

Gisteren besteedde YouTube-programma BOOS aandacht aan de problemen met de levering van boeken en de gevolgen daarvan. Daarin overhandigde maker Tim Hofman een ludieke oorkonde aan een leidinggevende van het bedrijf: "een negatief bindend studieadvies voor het doen van jullie werk". Met de video verscheen het statement van het bedrijf.

NOSop3 sprak met veel studenten over de chaos. Rechtenstudente Femke zegt: "Bij ons staken maar twee van de honderden studenten hun hand op, toen een docent vroeg wie zijn of haar boeken al binnen had." En Aya vertelt: "Ik werd echt boos toen ik hoorde dat studenten uit mijn klas die later hadden besteld dan ik, hun boeken eerder kregen. Ik wachtte toen al 3, 4 weken."

Onder een TikTok-post van gedupeerde Imany meldden zich honderden anderen. Daar werd vooral ook geklaagd over de slechte bereikbaarheid van het bedrijf en het niet terugkrijgen van geld voor geannuleerde bestllingen. Ergens anders boeken bestellen, was daardoor voor veel studenten geen optie. "Ik ben een student, ik heb niet zomaar het geld om ergens anders boeken te bestellen."

Medestudenten en vrienden hielpen elkaar daarom uit de brand, zodat er toch gestudeerd kon worden. "Mijn vrienden maakten voor mij honderden foto's van bladzijdes uit hun boeken, waarmee ik dan weer aan de slag kon", zegt een student. Anderen kozen ervoor tweedehands boeken te kopen van een verouderde druk, hoewel dat eigenlijk werd afgeraden door docenten.

Studenten die hun bestelling geannuleerd hebben, krijgen deze week hun geld terug.

Verklaring Studers en Studystore

Studers en Studystore beloven dus beterschap en steken de hand in eigen boezem: "Lesgeven en leren voor een toets was lastig (...) en geld terugkrijgen om ergens anders boeken te kopen was beperkt mogelijk, terwijl de studenten een klein budget hebben. Ook waren we slecht bereikbaar door een overweldigend aantal e-mails, berichten op onze social media en telefoontjes."

"Nu de technische problemen grotendeels opgelost zijn, en de achterstand zo goed als ingehaald is, keren Studers en Studystore langzaam terug naar de normale situatie. De technische oplossingen zorgen ervoor dat nu ook alle annuleringen verwerkt kunnen worden. Dit betekent dat alle studenten die hun bestelling geannuleerd hebben, deze week hun geld terugkrijgen."

Deel artikel: