NOS Nieuws

'Het wordt zoeken voor de consument', vier vragen over sluiting pakketpunten

Pakketjes ophalen of verzenden is vanaf maandag niet meer mogelijk bij honderden winkels. Terwijl de bezorgdiensten het door de coronacrisis drukker hebben dan ooit tevoren en de feestdagen voor de deur staan.

Primera en Audax, eigenaar van Bruna, AKO en The Read Shop, zeggen dat het overgrote deel van hun vestigingen sluit. Volgens de bedrijven werkt het in de praktijk niet om alleen open te blijven voor pakketten en is het niet rendabel.

Hoeveel pakketpunten sluiten?

Een exact getal valt nog niet te geven. Maar zo'n 1200 tot 1300 pakketpunten sluiten mogelijk de komende dagen hun deuren, zegt branchevereniging VVP.

Primera heeft 520 winkels, die allemaal door franchisenemers worden gerund. Daarvan gaat volgens het bedrijf het overgrote deel dicht. Welke dat allemaal zijn, is nog niet duidelijk. Het bedrijf roept consumenten op om de website in de gaten te houden voor updates, of om contact op te nemen met de dichtstbijzijnde vestiging.

Audax heeft zo'n 400 winkels met pakketpunten en daarvan zijn er 350 zelfstandige ondernemers. Ook van deze vestigingen sluit het overgrote deel maar is nog niet bekend welke. Een franchisenemer van de Bruna belde vanmiddag de NOS op en benadrukte dat haar zaak gewoon open blijft. Ook hier geldt dus: houd de site van ketens in de gaten of neem contact op met het pakketpunt bij jou in de buurt.

De huidige werkwijze zorgt volgens deze ondernemer voor irritatie bij klanten:

'We hebben twee fanatieke boa's voor de deur die onze klanten ondervragen'

Het bedrijf Convience Concept heeft zo'n 125 pakketpunten, bij ketens als Cigo en Compaenen. Ook daar sluiten waarschijnlijk winkels, maar dat mogen de onafhankelijke ondernemers zelf beslissen. Het bestuur liet woensdagavond iedereen weten: als jullie willen sluiten, voel dan geen druk om open te blijven.

Het merendeel van al de genoemde pakketpunten valt onder PostNL. Het bedrijf heeft er in totaal 3750. Vanaf maandag wordt de website bijgewerkt, waarop te zien is welke locaties openblijven. "We zijn nu nog aan het inventariseren welke locaties dat zijn, maar dat is lastig omdat het veelal gaat om franchisenemers, die allemaal hun eigen afweging maken."

DHL heeft tegen de 3000 pakketpunten. Volgens een woordvoerder blijven die nagenoeg allemaal open. Ze wijst er wel op dat de openingstijden van vestigingen kunnen zijn gewijzigd.

Hoeveel pakketpunten blijven er nog over?

In totaal zijn zo'n 9000 locaties waar post en pakketen kunnen worden verstuurd of opgehaald. Het aantal van 1300 sluitingen klinkt dan misschien relatief weinig, maar het zijn volgens VVP branchesecretaris Gert Koudijs wel vooral de grote pakketpunten die hun deuren sluiten. "Dat er straks 40 procent minder capaciteit is, lijkt me een veilige aanname."

Bovendien waren deze week al zo'n 300 PostNL-punten gesloten. Die waren gevestigd in locaties van de Gamma of Karwei. Al die sluitingen gaan volgens Koudijs beslist voor problemen zorgen bij de bezorgdiensten. "Die zien hun distributie vastlopen en zullen heel creatief moeten zijn om dit op te lossen. En het wordt zoeken voor de consument waar ze nog pakketjes kunnen versturen of ophalen."

Zowel PostNL als DHL zeggen overigens dat er geen grote vertragingen worden verwacht.

Wat als mijn pakket bij een straks gesloten locatie ligt?

"Als je pakket onderweg is naar een locatie die dicht is, wordt die naar een locatie gestuurd in de buurt", zegt een woordvoerder van PostNL. Hoe ver dat van je af is, hangt af van hoeveel locaties er uiteindelijk overblijven.

DHL zegt dat er twee opties zijn. Het pakket wordt naar een andere locatie in buurt gestuurd, of het gaat retour afzender. Dit is afhankelijk van de afspraken met de webwinkel en besteller, zegt een woordvoerder van het bedrijf.

Track en trace is volgens beide bedrijven de beste manier om de locatie van je pakketje te volgen.

Heeft het nog zin om iets online te bestellen?

Bestellen kan natuurlijk, maar postbezorgdiensten kampen nu al met een forse achterstand. Gezien de naderende sluiting roept het ministerie van Economische Zaken op om "realistisch te zijn" over de levertijden.

"Bestel later wat later kan en laat pakketten zo veel mogelijk thuis bezorgen. Zorg dat je dan ook thuis bent, laat je buren het aannemen of geef neerzettoestemming als dat kan." Ook PostNL adviseert klanten zo veel mogelijk producten thuis te laten bezorgen. Normaal gesproken gebeurt dat ook al in 85 procent van de gevallen, zegt een woordvoerder.

Sommige winkels gaan zelf bestellingen bezorgen om vertraging te voorkomen. Door de winkelsluiting hebben bijvoorbeeld de duizenden winkel- en kantoormedewerkers van Blokker tijd om zelf op pad te gaan. "Bakfietsen, fietsen, auto's, het kan allemaal", zegt een woordvoerder. De medewerkers krijgen een reiskostenvergoeding.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl