NOS Nieuws

Wekdienst 07/11: Apeldoorn voor rechter om intocht en Nationale Heldendag

Goedemorgen! Vandaag staat de gemeente Apeldoorn voor de rechter vanwege de intocht van Sinterklaas, volgende week zaterdag. Ook is het Nationale Heldendag: een speciale dag voor mensen die iemand anders hebben gered.

De bewolking overheerst en in de ochtend trekt een gebied met regen vanuit het zuidwesten naar het noorden. Later in de middag wordt het vanuit het zuiden weer droog. Het wordt ongeveer 10 graden.

Ga je op pad? Hier vind je het overzicht van de werkzaamheden en files en de situatie op het spoor.

Wat kun je vandaag verwachten?

  • Vanmiddag staat de gemeente Apeldoorn voor de rechter vanwege de intocht van Sinterklaas, volgende week zaterdag. Bij de intocht zijn alleen roetveegpieten te zien. Een onbekende bezwaarmaker wil om die reden dat de vergunning voor de intocht wordt geschrapt, zegt de gemeente.
  • Op Lelystad Airport is vanaf vandaag luchtverkeersleiding actief. Het is nog lang niet zeker dat er in de toekomst vakantievluchten gaan vertrekken vanuit Lelystad, maar de luchtverkeersleiders kunnen nu vast oefenen met nieuwe routes en procedures. Niet iedereen is blij: recreatievliegers en vliegscholen konden jarenlang 'op zicht' en zonder toestemming van luchtverkeersleiders opereren.
  • En het is Nationale Heldendag. Zeven helden krijgen een onderscheiding, omdat ze allemaal een goede daad hebben gedaan met gevaar voor eigen leven. Tijdens een ceremonie in de Glazen Zaal in Den Haag worden deze bijzondere mensen gedecoreerd voor hun getoonde heldenmoed en dapperheid.

Wat heb je gemist?

Automobilisten die met een slok op achter het stuur kruipen, raken in de toekomst sneller hun rijbewijs kwijt. En wie ondanks een rijverbod toch de weg opgaat, gaat de cel in. Dat staat in een wetsvoorstel van minister Grapperhaus.

De minister wil rechters nieuwe bevoegdheden geven om alcoholgebruik in het verkeer strenger aan te pakken. Zo krijgen zij straks de mogelijkheid om bestuurders een rijontzegging op te leggen die meteen na de uitspraak ingaat.

De bestuurder mag dan per direct niet meer autorijden, ook als hij of zij nog in hoger beroep wil gaan. Nu kan een bestuurder tijdens zo'n hoger beroep nog gewoon de weg op.

Ander nieuws uit de nacht:

En dan nog even dit:

Het was even alle hens aan dek op Schiphol gisteren. Er was sprake van een mogelijke vliegtuigkaping. Na zo'n anderhalf uur bleek dat het ging om loos alarm. Het Spaanse Air Europa liet weten dat "een waarschuwing" werd geactiveerd. Hoe kan een dergelijke situatie ontstaan?

Volgens luchtvaartdeskundigen zijn er drie manieren waarop een piloot kan laten weten dat er een kaping gaande is. De meest eenvoudige manier is via de radio.

Als dat niet kan, kan de piloot gebruikmaken van een internationaal afgesproken noodfrequentie. Die wordt dan door de luchtverkeersleiding uitgeluisterd. De derde optie lijkt het meest op een noodknop en loopt via de transponder van het vliegtuig. Met die transponder kun je vanuit de cockpit een viercijferige code sturen naar de luchtverkeersleiding: 7500.

Waarschijnlijk is die code per ongeluk verstuurd. "Dan gaan alle toeters en bellen af bij de luchtverkeersleiding", licht luchtvaartdeskundige Joris Melkert toe.

Fijne dag!

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl