Kapingsprotocol per ongeluk geactiveerd, marechaussee doet onderzoek
- Volgens Air Europa was er sprake van een vals alarm.
- Eerder werd rekening gehouden met een kaping, waarop hulpdiensten massaal uitrukten naar Schiphol.
- De marechaussee meldt dat passagiers en crew veilig van boord zijn.
Liveblog gesloten
We sluiten hierbij het liveblog. Verdere berichtgeving over de gebeurtenissen op Schiphol kun je volgen via de NOS-app en NOS.nl.
Vlucht UAX1094 vertrekt alsnog naar Madrid
Volgens Air Europa kan het vliegtuig nu snel vertrekken richting Madrid.
Woordvoerder Marechaussee: alle protocollen en veiligheidsmaatregelen gevolgd
Volgens de woordvoerder duurde het lang voor er duidelijkheid was over de mogelijke kaping, omdat alle protocollen en veiligheidsmaatregelen gevolgd moesten worden. Welke dat waren, wilde hij niet zeggen.
De marechaussee is een onderzoek gestart naar hoe het incident heeft kunnen gebeuren. Bekijk hieronder het hele interview dat verslaggever Henrik-Willem Hofs voerde:
Toestel in beeld
Op deze foto zou het bewuste vliegtuig te zien zijn; het gaat om een Airbus A330 van de Spaanse maatschappij Air Europa, die geparkeerd staat aan de D-pier.
Vertraagde vluchten op Schiphol na vals alarm
Vertrekkende vluchten hebben te maken met vertragingen. De luchthaven meldt dat de vluchten nu weer worden hervat.
Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) onder de indruk van optreden autoriteiten en diensten
Slachtofferhulp ter plaatse op Schiphol
Er is een team aanwezig om mensen op te vangen en waar nodig te begeleiden.
Luchtvaartdeskundigen zeggen: mogelijk verkeerde code ingevoerd
Willem Schmid, voorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), vermoedt dat er iets is misgegaan bij het doorgeven van een viercijferige code die de piloot moest doorgeven.
Air Europa meldt dat het vals alarm was
Er zou per ongeluk een signaal zijn geactiveerd, waarop de protocollen voor kapingen in gang zijn gezet.
Marechaussee meldt dat passagiers veilig zijn
Beelden vanaf Schiphol waar een deel van de terminal is afgezet
Bronnen binnen de marechaussee: 'Mogelijk een kaping'
Tijdens het boarden zou de gezagvoerder van het vliegtuig op de alarmknop voor een kaping hebben gedrukt. Het is onduidelijk of er een terroristisch motief is. Er zouden 27 passagiers zijn ingestapt.
Het is onduidelijk of er een of meerdere mogelijke kapers zijn.