NOS Nieuws

Bara’a verkoopt boeken in Bagdad met Michelle Obama als inspiratiebron

  • Marcel van der Steen

    correspondent Midden-Oosten

  • Marcel van der Steen

    correspondent Midden-Oosten

Ruim 80.000 volgers heeft Bara'a al-Bayati op Instagram. En als je door haar timeline scrollt, vind je veel selfies, met en zonder konijnenoren. Maar ook posts over boeken en schrijvers. Want de 30-jarige inwoner van Bagdad is niet alleen influencer. Ze opende ook als eerste vrouw in Irak een boekwinkel.

In Bagdad begint het normale leven weer steeds meer vorm te krijgen. Nu IS militair is verslagen in Syrië en Irak, is de dreiging voor aanslagen in de hoofdstad ook afgenomen. En die toegenomen veiligheid zorgt ervoor dat vooral jongeren weer steeds meer ondernemen. En strijden voor meer vrijheid.

Bara'a is een van hen. Ze zegt: "Onze generatie is zwaar geraakt door de oorlog. Velen hebben dierbaren verloren. Maar we zijn intelligente mensen." Ze wijst op de nieuwe initiatieven die in de stad zijn ontstaan, nu IS verslagen is. Boekenclubs zijn opgericht en nieuwe boekwinkels zijn geopend. Door haar, onder meer.

Als je sterk bent, kan je met teleurstellingen omgaan, zegt Bara'a:

Irakese influencer Bara'a opent als eerste vrouw in Irak een boekwinkel

Ze hoopt met de verkoop van haar boeken niet alleen in haar onderhoud te kunnen voorzien. Ze wil ook mensen inspireren met positieve verhalen. Zo verkoopt ze het boek Becoming (Mijn Verhaal in het Nederlands) van de voormalige first lady Michelle Obama. "Mijn droom is om meer invloed te krijgen. Zoals zij en andere vrouwen die een stempel drukken op de samenleving."

Maar in die strijd moet ze vaak opboksen tegen het conservatie beeld van de vrouw bij mannen in het Midden-Oosten. Die accepteren volgens haar maar zelden een sterke vrouw of een vrouwelijke leider. "Er zijn er maar een paar die een vrouw met een sterk karakter accepteren."

Toch is ze optimistisch over de toekomst van Irak. Volgens haar is de nieuwe generatie klaar voor verandering. "De oorlog heeft ons beïnvloed, ja. Maar ook op een positieve manier: deze generatie wil geen oorlog meer. Ze willen vrede, hoe dan ook."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl