Reizigers op station Delft
In samenwerking met
Omroep West
NOS Nieuws

Ook 'kattenluikjes' zijn geen oplossing voor tocht in station Delft

Technici van ProRail zijn er ook na ruim vier jaar niet in geslaagd om een oplossing te vinden voor dichtslaande deuren op NS-station Delft. Ook de nieuwste poging - een soort kattenluikjes -werkt niet. De deuren blijven dichtslaan als een trein te hard langsrijdt. Totdat er wel een oplossing is moeten treinen hun snelheid in het ondergrondse station ook de komende tijd aanpassen.

NS-station Delft is volgens ProRail het enige geheel afgesloten, ondergrondse treinstation ter wereld. Vanaf de opening, officieel op 9 april 2015. zijn er problemen. Op hoge snelheid langsrazende treinen (die niet in Delft hoeven te stoppen) veroorzaken windstoten in het station. Die drukgolven veroorzaakten in eerste instantie zo veel wind in het station dat de draaideuren vanzelf in beweging kwamen.

Het verbouwde station werd in 2015 geopend:

Op 9 april 2015 werd het nieuwe station Delft geopend

ProRail haalde de draaideuren weg en beperkte de maximumsnelheid van de treinen tot 80 kilometer per uur, waardoor de drukgolf gewoon naar buiten kon. En vorige maand begon een proef met een soort van kattenluikjes. Prorail maakte luchtschachten in het plafond en luchtkleppen over de hele lengte van de gevel om zo de 'overdruk' via de gaten te laten ontsnappen.

Uit de eerste testen blijkt nu dat die oplossing ten dele werkt. De draaideuren slaan in ieder geval niet meer op hol en zijn nu teruggeplaatst. Wat wel blijft zijn de problemen met de deuren bij de fietsenstalling. Bij Omroep West stelt ProRail dat "sommige deuren onder bepaalde omstandigheden kunnen dichtklappen, wat onveilig kan zijn".

Als gevolg daarvan blijft de maximumsnelheid in het ondergrondse station gehandhaafd op 80 kilometer per uur. ProRail blijft zoeken naar een oplossing.

Advertentie via Ster.nl