NOS NieuwsAangepast

Conceptversie Chrome maakt veranderingen adblockers nodig

Een toekomstige versie van de populaire browser Google Chrome kan bepaalde extensies onbruikbaar maken, waaronder zogeheten adblockers. Dat blijkt uit een voorstel, Manifest V3, dat is verschenen op de ontwikkelaarssite van de browser.

De voorgestelde wijzigingen zijn nog niet definitief. Bovendien is het volgens Google niet de bedoeling dat de extensies niet meer werken door de veranderingen. Het bedrijf zegt met ontwikkelaars in gesprek te zijn om dit op te lossen.

Sommige extensies zouden niet meer werken doordat Google van plan is de wijze waarop extensies werken met de browser te veranderen, schrijft techsite Ars Technica. Volgens de zoekgigant is dat noodzakelijk om malafide extensies aan te kunnen pakken, die de bescherming en privacy van gebruikers dwarsbomen.

Andere methode

De huidige methode geeft extensies veel ruimte om bepaalde delen van een website te blokkeren. Maar tegelijkertijd is die manier tijdrovend en maakt het de browser volgens Google langzamer.

De nieuwe methode die Google voorstelt werkt sneller en is privacyvriendelijker, schrijft de techsite. Tegelijkertijd wordt het aantal 'filters' een stuk lager. Dat betekent dat de hoeveelheid advertentie-urls die geblokkeerd kunnen worden kleiner is. Dat is iets waar de maker van uBlock Origin wel vragen bij heeft.

Het betekent volgens de makers van adblockers dat zij veel veranderingen moeten doorvoeren aan hun software. Job Plas, werkzaam bij Adblock Plus, verwacht niet dat straks adblockers in Chrome worden geblokkeerd. "Worstcasescenario is dat de blockers iets minder goed werken." Wel benadrukt Plas dat zijn bedrijf deze ontwikkelingen goed in de gaten zal houden.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl