Een leaseauto bij een autoleasebedrijf in Breukelen
NOS Nieuws

Groenere leaseauto's door bijtellingsregels, maar luchtkwaliteit achteruit

De bijtellingsregels die het kabinet had ingesteld om de verkoop van schonere auto's te stimuleren, hebben geleid tot een vergroening van het wagenpark en vermindering van de CO2-uitstoot. Daarentegen hadden de regels wel een keerzijde: lokaal ging de luchtkwaliteit er juist door de vele diesels op achteruit.

Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) becijferde dat de CO2-uitstoot van alle zakenauto's op de weg tussen 2011 tot en met 2016 zes procent lager was dan als de bijtellingsregels er niet waren geweest. Het broeikasgas CO2 is medeverantwoordelijk voor de opwarming van de aarde.

Meer diesels

Het bureau zegt dat het effect nog groter had kunnen zijn als de bijtellingsregels iets gewijzigd waren. Zo ontstond er een toename van het aantal dieselauto's, omdat bepaalde diesels ook onder het gunstige tarief van 14 procent bijtelling vielen. Een dieselmotor stoot meer stikstofoxide uit dan een benzinevariant. Daardoor steeg de uitstoot van stikstofoxiden met 6 procent, met negatieve gevolgen voor de luchtkwaliteit in Nederland.

Volgens het PBL was het effectiever geweest als de belastingkorting niet procentueel was, maar absoluut. Kleine, lichte en zuinige auto's zouden daardoor relatief meer korting krijgen dan de duurdere en vaak minder zuinige modellen.

Sinds 2017 zijn de bijtellingsregels veranderd en krijgen alleen zakelijke rijders met een volledig elektrische auto nog een lage bijtelling van 4 procent. De rest betaalt 22 procent bijtelling.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl