Meer artiesten beschermen zich in contract tegen bierdouches

Het gebeurt tegenwoordig bijna wekelijks: artiesten die bier naar hun hoofd krijgen tijdens een optreden. Afgelopen weekend stapte rapper Boef nog van het podium in het Brabantse Geffen, nadat er meerdere biertjes naar hem werden gegooid. En ook artiesten als Ronnie Flex, Lil' Kleine en Famke Louise kunnen erover meepraten.

Uit onderzoek van onze collega's van NOS Stories blijkt dat steeds meer artiesten zich de laatste tijd contractueel 'beschermen' tegen dit soort bierdouches.

NOS Stories sprak hierover met Kensington, Jacin Trill en BLØF: "Als je hem echt in je smoel krijgt, heb je wel zoiets van: ik neem je te grazen jongen."

"Voor mij is het simpel, ik heb mijn geld toch al gekregen", zei rapper Boef afgelopen weekend in Geffen. "Ik kan gewoon naar huis gaan." De reden voor zijn uitspraken? Boef kreeg na 5 minuten meerdere biertjes naar zijn hoofd geslingerd.

Ook Lil' Kleine gebruikte in juni op de zomerfeesten van Hengevelde ongeveer dezelfde woorden. "Ik heb 30 seconden op het podium gestaan en ik heb 15.000 euro verdiend."

Lil' Kleine staat volledig in zijn recht door het podium te verlaten. In zijn contract staat namelijk dat wanneer er drank naar zijn hoofd wordt gegooid, hij het optreden direct mag stoppen en het geld mag houden.

In totaal belde NOS Stories 25 managers, bookers en advocaten. Die laten weten dat meerdere artiesten de laatste tijd, net als Lil' Kleine, aan hun contract hebben toegevoegd dat ze het optreden mogen stoppen en het geld mogen houden zodra er bier wordt gegooid.

De artiesten zelf praten niet zo makkelijk over dit onderwerp, omdat ze bang zijn dat het dan juist gaat gebeuren. Het management van Boef laat weten: "Het allerbelangrijkste is natuurlijk de veiligheid van de artiest, die kun je niet garanderen als er met bier wordt gegooid. Als het gebeurt staan de beelden voordat je het weet op Dumpert. Dan gaan meer mensen het doen en sta je overal voor lul. Daarom wil je er het liefst zo min mogelijk aandacht aan schenken."

EĂ©n van de artiesten die wel met ons wilde praten en dit ook in zijn contract heeft staan is opkomend rapper Jacin Trill. "Natuurlijk heb ik dat erin gezet", zegt hij. "Als je bier gooit, ben ik weg." Toch geeft hij zijn publiek nog wel een kans als-ie een biertje naar zijn hoofd krijgt geslingerd: "90 procent van het publiek komt daar voor jou en dan verpest Ă©Ă©n iemand het voor de rest."

Paskal Jakobsen van BLØF vindt dat je als band of artiest nooit mag stoppen met optreden: "Al staat de helft van het publiek met z'n rug naar je toe. Je bent betaald, dus je moet spelen." Volgens Jakobsen heeft BLØF in al die jaren vaker bier naar zich toegegooid gekregen, maar de band vindt dat niet altijd erg. "Behalve als ik in een ballad mezelf blootgeef en met mijn ogen dicht sta te zingen. Dan vind ik het ongepast als ik hem vol in mijn gezicht krijg."

Wanneer is het veilig?

Dennis Franke van artiestenbureau Easybookings zegt dat het ook bij hen steeds vaker in de algemene voorwaarden van een contract wordt opgenomen. "Voorheen stond in de overeenkomst dat de veiligheid gewaarborgd moet zijn. Maar ja, wanneer is het veilig", vraagt hij zich af. "Daarom benoemen we nu het gooien van drank expliciet in de voorwaarden."

Ook Joël Dolmans van advocatenbureau Van As merkt dat. Hij stelt vaak contracten op voor artiesten. "Het is belangrijk dat de passage over biergooien erin staat", zegt hij. "Anders kan daar na afloop discussie over ontstaan."

Zo'n soort mengtafel ging stuk in Dancing Bruins tijdens een optreden van SBMG

Dolmans doelt daarmee op de discussie over geld tussen een tenteigenaar of organisator van het festival en het management van de artiest. Mike Marsman, de booker van Dancing Bruins in Saasveld, herkent dat.

"Hier is weleens een biertje naar SBMG gegooid. Toen stopten de jongens ook na vijf minuten", zegt hij. "Daarna ga je toch kijken of de jongens echt niet door kunnen met hun optreden of dat er financieel iets te regelen valt."

Bij hetzelfde optreden kwam ook een gedeelte van het bier over de mengtafel van de discotheek. "Die hebben we opnieuw moeten aanschaffen", zegt hij. "Kosten: 2400 euro."

Aan het einde van het verhaal, zijn er volgens Marsman geen winnaars. "Het publiek krijgt niet het concert waar het op had gehoopt, de organisator zit met de kosten en de artiest gaat ook niet blij het podium af", zegt hij. "Dat is voor niemand fijn."

Deel artikel: