Albanese 'inklimmers' kosten Nederlandse vervoerders tonnen

Ralph Bosveld, directeur van de ferrymaatschappij DFDS in Vlaardingen, geeft inmiddels tonnen uit aan illegalen. Hij heeft veel geld gestopt in camerabewaking, een hondenbrigade en beveiligers. "Het is bijna elke dag bingo op dit moment. Iedere dag halen we wel een paar mensen uit een vrachtwagen die naar het Verenigd Koninkrijk willen."

De mannen die illegaal mee willen liften zijn jonge Albanezen van 18 tot 20 jaar en redelijk opgeleid, maar zonder uitzicht op een baan. De mannen denken dat ze in Engeland meer kans maken op werk en een verblijfsvergunning. De mensen die Bosveld in vrachtwagens aantreft komen op dit moment hoofdzakelijk uit Albanië. Afghanen verstoppen zich vaak op de as van trailers.

345 Mensen

Gesnapte 'inklimmers' draagt Bosveld over aan de zeehavenpolitie in Vlaardingen. "De begeleiders van de hondenbrigade zien vaak dezelfde mensen weer terug. Soms al twee dagen later. Dan hebben ze zich weer verstopt in een vrachtwagen."

Dit jaar zijn er in Moerdijk tweehonderd meldingen bij de autoriteiten binnengekomen. Bij het bedrijf van Bosveld in Vlaardingen ging het in 2016 om 52 mensen, in 2017 om 205 en tot nu toe in 2018 al 345 mensen.

'Albanezen vangen in de regio'

In maïsvelden in de buurt van een vrachtwagenparkeerterrein en de A16 maken de economische vluchtelingen provisorische slaapplaatsen met bijvoorbeeld een paar paaltjes en stukken zeil. Die worden zo'n twee keer per week opgeruimd en bijna dagelijks gaan er opsporingsambtenaren (boa's) op af.

In de buurt van parkeerplaats Streepland in Zevenbergschen Hoek kunnen mensen ongezien op een vrachtwagen klimmen en voor de politie en de opsporingsambtenaren van de gemeente is het een kat- en muisspel. "Het is dweilen met de kraan open," zegt wijkagent Ad de Jong, wiens werkgebied in het industriegebied en havenschap Moerdijk ligt. "Van hieruit hebben ze zicht op de vrachtwagens op de parkeerplaats."

Ondanks camera's bij het station en verbodsborden in het Albanees, blijven de migranten komen. "We zien het nu door het hele land, voornamelijk op parkeerplaatsen, zowel in de Randstad als in het midden, oosten en zuiden van het land", zegt Monique Mos, hoofd operatiën (migratiecriminaliteit) van de Nationale Politie.

Waterbedeffect

Albanezen kunnen sinds 2010 visumvrij reizen in de Schengenzone, op voorwaarde dat ze er maximaal drie maanden blijven. Maar veel Albanezen blijven ook na de negentig dagen in de EU, zij het dan illegaal.

Ook in België is de problematiek van de 'inklimmers' groot. Sinds Calais is opgedoekt, proberen veel mensen het nu via de haven van Zeebrugge. Daar zijn het niet alleen Albanezen maar ook mensen uit Afrikaanse landen en Afghanistan. De Britse politie wil België helpen bij de strijd tegen mensensmokkelaars en het beveiligen van parkeerplaatsen die mensen gebruiken als opstapplaats.

Maar Mos voorziet dan nog meer problemen. "Als er meer controle is in België, kan het hier drukker worden, het waterbed effect", zegt ze. Er wordt al meer gesurveilleerd op plekken waar nu veel Albanezen zijn gesignaleerd.

Ook maakt de politie afspraken met de Koninklijke Marechaussee over een eenduidige aanpak. "Want behalve de kosten voor vervoerders, moeten we ook voorkomen dat mensen in vrachtwagens of containers overlijden door gebrek aan zuurstof of oververhitting."

'Het mag hier geen Calais worden'

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl