NOS WielrennenAangepast

Yates gaat Dumoulin onder druk zetten op 'brute' Zoncolan

Ploegleider Reef: Zoncolan wordt speciaal, maar niet beslissend

"Een col die je met niks kan vergelijken", zegt Sunweb-ploegleider Marc Reef als hij aan de Monte Zoncolan denkt. Voor Matthew White (ploegleider Mitchelton-Scott) is de slotklim van de veertiende etappe van de Giro "de zwaarste berg die het wielrennen kent".

Wat feiten op een rij. De Monte Zoncolan is een klim van 10,1 kilometer tegen gemiddeld 11,9 procent klimmen. Het steilste stuk: 22 procent. En dat over wegen die zo smal zijn dat de ploegleiderswagens de renners niet kunnen bijstaan.

Rozetruidrager Simon Yates begint de dag met 47 seconden voorsprong op Tom Dumoulin. "Het wordt een man-tegen-mangevecht", zegt White.

"Dumoulin en Yates zijn verschillende renners. Simon is meer een explosieve klimmer, Tom is wereldkampioen tijdrijden, hij weet zijn inspanningen in te delen. Het wordt een interessant gevecht."

'We willen een minuut pakken op Dumoulin'

Met de tijdrit van komende dinsdag (34,1 kilometer) in het achterhoofd wil Yates zijn voorsprong op Dumoulin vergroten. Sterker nog, dat moet, zegt White stellig.

"We moeten tijd pakken, daar maken we geen geheim van. We weten dat we tijd zullen verliezen op Tom, hij is de beste tijdrijder in de wereld. In de ideale wereld pakken we nog een minuut op hem dit weekend."

'Ideaal als Yates dit weekeinde een minuut pakt op Dumoulin'

Wordt de etappe van vandaag de beslissende etappe in de 101ste Giro? Ploegleider Marc Reef zegt van niet, al doet hij dat heel aarzelend.

"Er komt nog heel veel aan, maar deze aankomst is wel heel speciaal. Wat dat betreft is het wel - eehm, in die zin - misschien iets van een sleutelrit, maar niet een beslissende rit."

'Van de eigen kracht uitgaan'

Wat moet Dumoulin doen? "Hij moet van zijn eigen krachten uitgaan. De springveren zullen er alles aan doen om bij hem weg te komen. Maar zolang hij zijn eigen tempo kan vasthouden, zullen de verschillen niet zo groot zijn."

Mocht Dumoulin gelost worden, is er nog geen man overboord, zegt Reef. "In het verleden heeft een aantal jongens zich opgeblazen in die situaties. Tom heeft vaak genoeg bewezen dat hij hard genoeg kan rijden om er weer bij in de buurt te komen."

2014: Quintana in de roze trui op de Zoncolan

Chris Froome lijkt geen hoofdrol meer te spelen in het klassement, maar hij heeft een voordeel: de Brit kent de klim goed. "Dit wordt één van de sleuteletappes in de Giro, zo niet de belangrijkste etappe."

"Ik reed de Zoncolan in 2010 op. Het was mijn eerste jaar bij Team Sky en ik was alleen maar aan het overleven. Ik was er als knecht voor Bradley Wiggins. Het enige wat ik nog weet is dat ik behoorlijk afzag."

"Het is een brute klim. Het is episch. Eén van de megabeklimmingen voor wielerprofs."

Waar White en Reef normaal gesproken dicht bij hun kopmannen in de buurt blijven, moeten ze nu op enige afstand blijven. Reef: "Aan het begin van de klim staat een motor. Daar springt een mechanieker op met een fiets op zijn nek, die gaat achter de eerste groep aan. Elke ploeg heeft één motor."

De soms zo omstreden oortjes van de renners zijn in de finale niet veel meer waard, verwacht Reef. "We zullen proberen het contact te onderhouden, maar dat moet dan via die mechanieker. Rechtstreeks zal vanwege het bereik moeilijk worden."

Ploegleiders kunnen renners niet bijstaan op Zoncolan, wat nu?

De ogen van zowel Reef als White beginnen een beetje de glinsteren als ze vertellen over die man op motor met een fiets in zijn nek. Ze lijken het wel een spannend idee te vinden. "Bij een stijgingspercentage van 22 kun je geen wiel verwisselen", lacht White.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl