Utrecht wil snel minder gevaarlijke stoffen op het spoor
Hugo van der Parre
Researchredacteur
De gemeente Utrecht wil dat staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu snel maatregelen neemt om het aantal treinen dat met gevaarlijke stoffen door de stad rijdt, omlaag te brengen. Burgemeester en wethouders vinden het onacceptabel dat de afgesproken normen steevast worden overschreden. "We vragen u dringend om een betere regie te voeren", aldus het college in een brief (pdf) aan de staatssecretaris.
Eind mei werd bekend dat op tal van spoortrajecten veel meer goederenwagons met gevaarlijke stoffen rijden dan is afgesproken. Met name op trajecten in Midden-Nederland (Utrecht-Amersfoort-Apeldoorn) en in Noord-Brabant (Breda-Tilburg-Eindhoven) rijden veel meer lpg-treinen dan volgens de afspraken zou mogen.
Utrecht heeft de cijfers nog eens goed bekeken en vastgesteld dat in 2015 door het stationsgebied en over het traject Houten-Utrecht circa 2000 wagons met brandbare gassen zijn vervoerd. Dat is drie keer zoveel als is toegestaan. Op trajecten waar zulke transporten helemaal niet zijn toegestaan, passeerden zo'n 1700 wagons met lpg.
Achter de feiten aanlopen
De gemeente is daarover bezorgd. "In de ontstane situatie worden de gemeente Utrecht en haar inwoners en ondernemers geconfronteerd met risico's die er niet hadden mogen zijn." Het college eist in de brief "een handhavingsbeleid dat niet achter de feiten aanloopt, zoals nu het geval is".
Verder roept Utrecht de staatssecretaris op de capaciteitsverdeling op het spoor beter te regelen en beter toezicht te houden op het vervoer van gevaarlijke stoffen. Steden als Amersfoort, Deventer en Tilburg hebben eerder al meer aandacht gevraagd voor de naleving van veiligheidsafspraken.
Staatssecretaris Dijksma zegt in een reactie dat ze begrip heeft voor de zorgen van lokale bestuurders, maar dat nergens in Nederland sprake is van een onverantwoorde situatie.
Dijksma zegt wel dat de wettelijke normen er niet voor niets zijn. "Daarom werk ik intensief samen met vervoerders, verladers, ProRail en met lokale en regionale bestuurders aan oplossingen voor de overschrijding van de wettelijke normen. Die oplossingen komen zo snel mogelijk", aldus de staatssecretaris.