Topman Shell: komende 30 jaar meer auto's op diesel en benzine
Benzine en diesel worden de komende 30 jaar alleen nog maar meer gebruikt als brandstof voor onze auto's, zo voorspelt de topman van Shell, Ben van Beurden. In een exclusief interview met de NOS zegt hij: "Ik denk dat we over 20, 30 jaar nog steeds op benzine en diesel rijden."
De klimaatafspraken die in december in Parijs zijn gemaakt om de stijging van de gemiddelde temperatuur minder dan twee graden te houden betekenen dat de wereld deze eeuw afscheid zal moeten nemen van fossiele brandstoffen zoals kolen, olie en gas.
Maar Shell, één van de grootste energiebedrijven ter wereld, denkt ook over 60 jaar nog te moeten investeren in de gassector. Van Beurden gaat er dan ook van uit dat alle olie- en gasvoorraden van Shell zullen worden opgebruikt. Critici zeggen dat dat niet mogelijk is zonder dat dat leidt tot opwarming van de aarde met meer dan twee graden.
Armoede
Van Beurden verwacht dat de vraag naar olie, gas en kolen stijgt doordat de wereldbevolking groeit. "Het idee dat we in korte tijd afscheid kunnen nemen van fossiele brandstoffen is alleen mogelijk als we collectief armoede omarmen. Ik denk niet dat dat iets is wat ook politici haalbaar zullen achten." Van Beurden wijst er ook op dat Shell voor slechts 2 procent van de energievoorziening in de wereld verantwoordelijk is.
Om de opwarming van de aarde tegen te gaan, zegt Van Beurden, moeten we inzetten op: "Meer gas, minder kolen, meer efficiency en uiteindelijk meer opvang en opslag van broeikasgas CO2."
Klimaatverandering ziet hij in eerste instantie als een maatschappelijk probleem van ons allemaal, en niet alleen als de verantwoordelijkheid van energieproducenten. "De bulk van de emissies wordt door de consument gemaakt."
Shell zegt in eerste instantie leverancier te zijn. "Uiteindelijk zal het toch gaan om economische prikkels die ervoor zorgen dat u, ik en andere consumenten minder CO2 uitstoten." Shell pleit dan ook voor een belasting op CO2-uitstoot.
Ontslagen
Shell heeft last van de lage olieprijs. Vanmorgen presenteerde de onderneming de slechtste jaarcijfers in dertien jaar tijd. Het bedrijf snijdt in de kosten en haalt de stekker uit een aantal kostbare projecten.
Ook zijn en worden er wereldwijd duizenden banen geschrapt. "We moeten blijven kijken naar efficiency-verbeteringen, daar hoort ook onherroepelijk bij dat we moeten kijken wat we hier op het hoofdkantoor en andere locaties moeten doen."
Van Beurden betreurt dat uit een installatie van Shell Moerdijk de afgelopen maanden 25 ton van het giftige ethyleenoxide is gelekt. "Het is jammer dat het zoveel onrust veroorzaakt, maar dat begrijp ik heel goed."
Hij denkt te weten wat er "technisch gezien verkeerd is gegaan", het openstaan van een afsluiter. "We moeten nagaan hoe het kon en dat dit niet is opgemerkt. Dat gaan we grondig uitzoeken."
Dat het in Moerdijk gebeurde is volgens Van Beurden pijnlijk, omdat het bij Shell daar vaker mis is gegaan. "We hebben daar een aantal incidenten achter de rug die bij elkaar opgeteld een verontrustend plaatje opleveren."