Sterke omzet- en winstgroei bij Ahold
De omzet van het supermarktconcern Ahold steeg in het tweede kwartaal met 17 procent naar 8,7 miljard euro. De winst was met 195 miljoen euro eenderde hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. "Een sterk tweede kwartaal", zegt bestuursvoorzitter Dick Boer.
De winstgroei wordt wel wat vertekend doordat vorig jaar de winst een stuk lager uitviel omdat er geld opzij gezet moest worden in verband met een juridisch conflict in de VS. Ook de gunstige wisselkoers van dollar naar euro stuwt de omzet en winst.
De omzet van de Nederlandse winkels, zoals Albert Heijn, Gall & Gall en Etos, steeg. Bij AH werd meer verkocht, omdat er vaker en meer boodschappen gedaan werden. Daardoor steeg het marktaandeel van AH. Ook werden 21 C1000 winkels omgebouwd naar AH.
De Nederlandse online-activiteiten bol.com en Albert Heijn Online groeiden zelfs met meer dan 30 procent. Uit de cijfers is niet duidelijk of Gall & Gall en Etos ook omzetgroei kenden.
In de Verenigde Staten, waar tweederde van de omzet vandaan komt, blijft de omzet en het marktaandeel groeien.
Delhaize
In België werden acht nieuwe supermarkten geopend. Ahold maakte eind juni bekend dat het gaat fuseren met de Belgische supermarktketen Delhaize. Halverwege volgend jaar moet de overname rond zijn.
"We zijn verheugd over de overeenkomst met Delhaize. We vullen elkaar goed aan en samen gaan we een sterkere internationale food retailer vormen, waarvan klanten, medewerkers en aandeelhouders gaan profiteren", zegt Boer.