NOS NieuwsAangepast

Leraren over problemen in het onderwijs

Uit onderzoek van NOS Net blijkt dat leraren drie grote problemen zien in het basisonderwijs:

1) kinderen met gedragsproblemen

2) bureaucratie

3) het opleidingsniveau van jonge leraren.

Leraren uit het hele land lichten dit toe.

1. Kinderen met gedragsproblemen

Wel Gabriels, leerkracht van een combinatieklas groep 6/7"In overvolle klassen eisen ouders van autistische, dyslectische, leerlingen met PDD-NOS, slechthorenden, slechtzienden, vluchtelingen, leerlingen onder jeugdzorg enz. voor 100 % voor hun eigen kind rendement. Ik vind dat de grootste aanslag op een gezond leerklimaat sinds tijden!"

J. Habraken, leerkracht met pre-pensioen "Mijn wens aan nieuwe minister is: waag het niet langer om te suggereren dat kinderen met een beperking het net zo goed zullen gaan doen in het huidige basisonderwijs. Geloof maar dat deze kinderen het moeilijk krijgen door gebrek aan vakmanschap en intolerantie."

Heidi Bolsenbroek-Veltkamp, leerkracht groep 2/3, Zevenaar "De leerkracht wil geen enkel kind te kort doen, maar heeft soms de expertise niet om bepaalde zorgkinderen te helpen. Dit is zo onbevredigend! Je werkt je de benen uit het lijf, maar het geeft geen bevredigend gevoel."

Tineke Touwen, leerkracht groep 3 "In mijn klas van 23 leerlingen zitten 2 kinderen met een officiële rugzak, 3 kinderen met een autistische storing, 3 kinderen met een dyslexieverklaring en dan nog 2 kinderen, van wie de thuissituatie zodanig is, dat ze zich op school behoorlijk uitleven. Ook zijn er nog 2 kinderen met ernstige rekenproblemen. Vanwege de rugzakleerlingen heb ik 2 ochtenden in de week 1 uur ondersteuning, maar de rest van de schooltijd sta ik er alleen voor."

Maud Schmidt, leerkracht groep 1/2, Amsterdam"Ik ben er niet tegen dat kinderen die meer tijd, aandacht en expertise nodig hebben gewoon tussen alle andere kinderen zitten, maar wel dat ik als juf geacht wordt op de hoogte te zijn van al deze problematiek en hun aanpak en deze dan ook nog weet uit te voeren terwijl ik in mijn eentje voor een volle klas sta."

Nelleke Fun, leerkracht groep 5, Eindhoven "Beste nieuwe minister van onderwijs draai het passend onderwijs, dus dat alle kinderen in principe op een basisschool een plaatsje moeten kunnen krijgen, alsjeblieft terug. De meeste groepsleerkrachten kunnen dat niet aan en ik denk ook veel kinderen niet."

2. Bureaucratie

Anneke van Bleek, leerkracht en adjunct-directeur, Puttershoek "De werkdruk is heel erg hoog. Er wordt van de basisschool en de leerkrachten verwacht dat ze alle sociale, familie- en wereldproblemen bespreken en behandelen."

Nicole Palmen, lerares van groep 4 "Het meest prominente probleem is dat je nauwelijks meer tijd hebt om op een leuke manier met kinderen te werken, maar je vooral bezig bent met registreren van wat je allemaal doet. Een secretaresse zou handig zijn voor elke leerkracht, of een klassenassistente."

Nel Smolders, leerkracht "Mijn wensenpakket zou bestaan uit: minder regelgeving vanuit Den Haag en minder regelgeving vanuit schoolbesturen. Ik heb het idee, dat deze mensen steeds nieuwe ideeën moeten aandragen, om aan het werk te blijven."

Hanneke Titulaer-Dreef, collegiale consultatiegever SBO-Breda "Ik kom overal hardwerkende leerkrachten tegen, die vaak heel goed signaleren en de onderwijsbehoefte van de individuele leerling in beeld hebben. Het probleem ligt dan vooral aan een voortdurend gevoel van tekortschieten, het "handen en voeten tekort komen" om tegemoet te komen aan de verschillende didactische, pedagogische en sociaal-emotioneel gerelateerde hulpvragen van elk individuele leerling."

Anthony Heinsbroek, leerkracht en remedial teacher, Den Haag "Het meest prominente probleem in het onderwijs op dit moment is dat leerkrachten naast hun belangrijkste taak, 'zorgen voor goed onderwijs', structureel nog zóveel andere zaken op hun bordje hebben dat het goed uitvoeren van de hoofdtaak ernstig in gevaar komt."

Truus Geurtjens, leerkracht "De scholen krijgen steeds meer taken. Er wordt verwacht, dat buiten de 'normale' vakken ook nog wordt gewerkt aan gezonde voeding, meer bewegen/diabetes, alcohol, drugs, roken, verstandig zonnen, kleurstoffen, gehoorschade, normen en waarden, sociaal-emotionele ontwikkeling, goed burgerschap, geweld, computerverslaving, communiceren via de computer, weerbaarheid, recycling, microkrediet, omgaan met geld, brandveiligheid, technische vaardigheden en zo kan ik nog wel even doorgaan!"

Sylvia Ribbers, leerkracht groep 3 en intern begeleider van de groepen 1 t/m 3 "Kan ik een secretaresse krijgen, wordt er wel eens gezegd, dan kan ik tenminste doen wat ik eigenlijk zou moeten doen! Het doel van de administratie is duidelijk, maar mag het iets minder?"

3. Het opleidingsniveau van jonge leraren

Maud Schmidt, leerkracht groep 1/2, Amsterdam "De laatste jaren hebben de beleidsmakers steeds geroepen dat wij (domme juffen) beter opgeleid moeten worden en dat zal voor sommigen best gelden, maar anderen zijn zeer goed opgeleid en eindeloos bijgeschoold, maar hebben de mogelijkheid niet om hun kennis in te zetten vanwege de fysieke onmogelijkheid om zo'n volle klas naar behoren te bedienen. Heel frustrerend."

Eliane Schout, leerkracht, Heinkenszand "Het grootste probleem draait dus om professionaliteit. Leid de mensen goed op. Haal je de spelling en de rekentoets niet, dan ben je misschien wel een hele lieve meid of knul maar niet geschikt om voor de klas te staan. Onvoldoendes voor je stage? Je redt het niet in het onderwijs of doet heel, heel veel kinderen enorm tekort."

Hans Redeke, directeur basisonderwijs "De beroepsopleiding tot leerkracht Basisonderwijs fundamenteel aanpakken! Als je met elkaar wilt, dat het leraarsberoep aantrekkelijker moet worden, moet je dat niet doen door achteraf – door post-HBO opleidingen – de leerkrachten (die daar voor een deel niet toe in staat zijn) de benodigde kwalificaties laten verwerven, maar ervoor zorgen dat de PABO (en de vooropleidingen!) mensen aflevert die startbekwaam zijn voor hun fantastische beroep."

June Schram, intern begeleider "De pabo's moeten weer goed onderwijs gaan geven. Geen competentiegericht onderwijs. Slechte pabo's moeten direct worden gesloten."

Bernadette von den Benken, intern begeleider, Bussum "Leerkrachten moeten de tijd krijgen om te groeien maar wel onder begeleiding van een coach. Ik ervaar te vaak dat leerlingen de dupe zijn van een onervaren of niet capabele leerkracht. Dit zorgt voor levenslange achterstand. Het moet mogelijk worden om pabostudenten af te wijzen op basis van hun kwaliteiten. Het geven van onderwijs is een gave die mag groeien en rijpen. En de leerlingen moeten de kans krijgen hun ontwikkeling ononderbroken te laten groeien."

Lisette Klop, invalleerkracht "Ik ben momenteel al drie jaar van de Pabo en er is geen vaste baan te vinden voor nieuwkomers. Het enige wat wij kunnen doen is invallen. Ondertussen blijven hogescholen de Pabo promoten bij jongeren, terwijl er geen banen zijn. Voor mij wordt het steeds moeilijker om een vaste baan te krijgen, omdat er steeds weer nieuwe gediplomeerde studenten bij komen."

Leerkracht groep 8 die niet genoemd wil worden "De PABO moet volledig op de schop. Het is nu vooral een instituut waar veel wordt gekletst en nauwelijks iets wordt onderwezen. Praten is de norm, reflecteren de werkvorm en vage competenties het hoogst haalbare! (…) Ik pleit voor een verzwaarde toelating op minimaal Havo niveau en een sterk inhoudelijk leerstofgerichte opleiding."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl