NOS NieuwsAangepast

De Ruijter al 150 jaar 'muisjesmonopolist'

Door redacteur Jeroen Schutijser

Zo'n negen miljard boterhammen eten de Nederlanders jaarlijks. Grofweg verdeeld over drie miljard met vleeswaren, drie miljard met kaas en drie miljard met zoetigheid als hagelslag, vlokken en (gestampte) muisjes.

Grote kans dat die laatste producten van De Ruijter zijn, van oudsher een familiebedrijf uit Baarn dat dit weekend precies 150 jaar bestaat.

De roze en blauwe muisjes zijn natuurlijk het icoon van het bedrijf. "Jaarlijks worden er 60 miljoen beschuiten met muisjes gegeten, zo'n beetje eerlijk verdeeld over roze en blauwe", zegt marketing-manager Menno van der Vlist. En af en toe maakt Koninklijke De Ruijter ook oranje muisjes. Voor het laatst gebeurde dat bij de geboorte van prinses Ariane. "Als Willem-Alexander koning wordt, gaan we ook weer aan de bak." Minstens een week lang zal De Ruijter dan oranje muisjes produceren.

Monopolist Wat muisjes betreft, heeft De Ruijter weinig last van huismerken. "Daarvoor is het product in omzet te klein." Er zijn wel banketbakkers die zelf muisjes produceren, maar in de supermarkt is De Ruijter 'muisjes-monopolist'.

Een ander product, gestampte muisjes, is begin vorige eeuw ontstaan, toen een aantal oudere consumenten klaagde bij Kees de Ruijter over de hardheid van de roze muisjes. "Toen dacht Kees: dan gaan we ze toch fijn-stampen." De te grote en te kleine roze, witte en blauwe muisjes worden vermalen tot gestampte muisjes.

Sonja Bakker Gekleurde hagel (sinds 1928) beleefde vier jaar geleden een omzethausse. De verkoop steeg met circa 15 procent. Dankzij Sonja Bakker. "Zij riep op dit product op brood te eten omdat het goed was voor de lijn. Maar dat Sonja-effect is allang voorbij en zitten we qua productie weer op het normale niveau."

Het bedrijf, dat in 2007 verhuisde van Baarn naar Utrecht, ontkent dat muisjes, vlokken en hagelslag producten zijn zonder toekomst. Uit onderzoek bleek in 2008 dat een kwart van de Nederlanders niet ontbijt, maar Van der Vlist is optimistisch: "Volgens ons wordt het ontbijt juist weer populairder. En vooral met strooibaar broodbeleg."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl