Trein slaat nieuw Zwols station over om op tijd in Kampen te zijn

Elektrische treinen die vanaf zondag 10 december tussen Zwolle en Kampen rijden, kunnen daar niet de gewenste snelheid van 140 km/u halen. De bodem onder de spoorbaan is te slap.

Vanwege dat bodemprobleem mag de trein slechts 100 kilometer per uur rijden. Om de beoogde reistijd van tien minuten te halen tussen Zwolle en Kampen, heeft vervoerder Keolis Nederland (voorheen Syntus) besloten niet te stoppen bij het nieuwe station Zwolle-Stadshagen dat in een grote nieuwbouwwijk ligt.

Dat de bodem geen hoge snelheden aankan, kwam pas aan het licht toen testtreinen voor het eerst over het traject reden. ProRail onderzoekt hoe het kan dat de ondergrond vooraf niet goed genoeg in beeld is gebracht en gaat op zoek naar oplossingen, schrijft RTV Oost.

De Maatschappij Voor Beter OV wil dat er een pendeltrein komt tussen station Zwolle en het nieuwe Zwolle-Stadshagen.

Het zogeheten Kamperlijntje dateert uit de 19e eeuw. Op het 13 kilometer lange traject werd altijd met dieseltreinen gereden. Dit jaar werd het tracé omgebouwd voor elektrische treinen. Ook werd het station Zwolle-Stadshagen gebouwd.