Nieuwe ov-app zet in op nichemarkt: de af-en-toe-reiziger

Voor de doorgewinterde ov-forens biedt het geen oplossing, maar wellicht wel voor dagjesmensen en toeristen. Vandaag wordt er een nieuwe ov-app gelanceerd: Tranzer. De app richt zich op mensen die slechts af en toe met het openbaar vervoer reizen en om die reden geen ov-chipkaart willen hebben.

Een aantal grote vervoerspartijen ondersteunen de dienst al, zoals de NS, de RET, Connexxion, EBS en Uber. Het Amsterdamse GVB sluit later aan en andere vervoerders zouden ook geïnteresseerd zijn.

Van deur tot deur

Het idee is dat je via de app van deur tot deur de route plant. Vervolgens geeft Tranzer de beste opties aan, met de bijbehorende prijzen. Na het kiezen van de gewenste route kan er met iDeal of creditcard worden betaald. Direct daarna is er een digitaal kaartje beschikbaar, dat werkt via een QR-code. Bij dichte poortjes op NS-stations scan je die (net als de ov-chipkaart) en in andere gevallen toon je hem aan de bestuurder of conducteur.

De app wordt al een tijdje op beperkte schaal getest en had voor de lancering 6100 gebruikers. Momenteel wordt de app door duizenden anderen gedownload, zegt bedenker Paul Rooijmans. Tranzer is gratis te installeren op iPhones en Android-toestellen. Per ticket vraagt de dienst voor betalingen via iDeal 50 cent commissie en via de creditcard 75 cent. Een reguliere (anonieme) ov-chipkaart kost 7,50 euro.

Het doel is om zo snel mogelijk, het liefst in januari, maandelijks 100.000 tickets te verkopen. "Dat klinkt veel, maar het is 0,1 procent van het totaal", zegt Rooijmans.

Zo werkt de ov-app Tranzer

- Tranzer / Beeldbewerking NOS

Rooijmans, die hiervoor bij de NS werkte aan de ov-chipkaart, zegt dat er in Nederland veel mensen zijn die incidenteel (1 tot 20 keer per jaar) reizen: zo'n zes miljoen. Voor hen is deze app heel handig, betoogt hij. Naast toeristen zijn dagjesmensen ook een belangrijke doelgroep. De uitdaging voor de app is wel om die groep - vaak wat oudere mensen - goed te bereiken. Tranzer wil dat doen door de app te promoten via bestaande kanalen, zoals de ANWB.

De bedenker hoopt daarnaast begin volgend jaar ook kortingen van de verschillende vervoerders aan te kunnen bieden. Nu betalen mensen nog de volle mep. Ook wil Rooijmans zijn app internationaal gaan aanbieden. "Ik zit aanstaande dinsdag in Kopenhagen om te praten met de spoorvervoerder daar."

Spannend of het lukt

"Het zal best ingewikkeld zijn", zegt vervoersdeskundige Wijnand Veeneman van de TU Delft. "De app spreekt een beperkte markt aan, dus het wordt spannend of het ze gaat lukken en de investeringen die ze erin hebben gestoken ook kunnen terugverdienen."

"De app ziet er in ieder geval goed uit en lijkt makkelijk te bedienen", gaat Veeneman verder. "Wat dat betreft heeft Tranzer goed gekeken naar hun doelgroep." Veeneman merkt wel op dat de app op dit moment vooral bedoeld is voor de grote steden, zoals Amsterdam (GVB) en Rotterdam (RET).

Ik denk dat er meer diensten als Tranzer naar Nederland gaan komen.

Vervoersdeskundige Wijnand Veeneman, TU Delft

De vervoersdeskundige vermoedt dat het een aardige kluif is geweest voor Tranzer om al deze bedrijven aangesloten te krijgen. In Finland gaat zoiets een stuk makkelijker, zegt hij. "Daar heeft de overheid bepaald dat iedereen die een dienst zoals Tranzer wil beginnen daar volledig de ruimte toe moet krijgen."

Veeneman denkt niet dat Tranzer de markt heel erg zal opschudden. "Het is echt een niche. Wel denk ik dat er meer van dit soort diensten naar Nederland gaan toekomen en ook zullen proberen om een stuk markt die nu niet goed wordt bediend aan te spreken."