'Snapchat 2.0' wil met nieuw ontwerp oudere gebruikers trekken

"We horen vaak dat Snapchat ingewikkeld is en daar gaan we iets aan doen", zei topman Evan Spiegel tijdens de presentatie van de laatste kwartaalcijfers - die tegenvielen. Vandaag presenteert het bedrijf een nieuw ontwerp dat laagdrempeliger moet zijn. Daarmee hoopt het bedrijf nieuwe gebruikers aan te trekken.

De kernboodschap van Spiegel is dat er in Snapchat vanaf nu twee 'stromingen' met informatie te vinden zijn: een met persoonlijke berichten (swipe naar rechts) en een met merken en uitgevers (swipe naar links). Een gedachte waar Facebook overigens ook mee speelt, maar wat op veel verzet stuitte. Facebook heeft al beloofd dat de aanpassing niet definitief is.

De mix verdwijnt

Op Snapchat worden berichten in principe al langer gescheiden. Maar grootste verandering is nu dat de verhalenpagina is verdwenen, waar een mix van vrienden, nieuwsorganisaties en merken te vinden was. De berichten op deze pagina verdwenen altijd na 24 uur. Dat concept is inmiddels met succes overgenomen door Instagram. De verdwijn-functie wordt nu ondergebracht op de pagina met alle persoonlijke berichten.

Dat betekent dus dat partijen die Snapchat geld betalen om gezien te worden, mogelijk minder snel worden gevonden. Tegelijkertijd is de zogenoemde 'Discover'-pagina, die is bedoeld voor die merken, juist makkelijker te vinden. Topman Spiegel lijkt zelf ook te beseffen dat dit bedrijven afschrikt. "De kans is groot dat de nieuwe versie van onze app gevolgen heeft voor onze inkomsten", schreef hij in een brief aan aandeelhouders.

Daarnaast gaat Snapchat op basis van algoritmes - die kijken naar jouw persoonlijke interesses - kijken welke content voor gebruikers het interessantst is. Daarbij belooft Spiegel om nepnieuws tegen te houden. Dat is opvallend, omdat de algoritmes die Facebook en YouTube gebruiken juist bijdroegen aan de verspreiding van nepnieuws.

Voor mensen die Snapchat niet of nauwelijks gebruiken, zullen de veranderingen uiteraard niet als wereldschokkend overkomen. Maar het is de bedoeling dat mensen boven de 25 jaar, voor wie de app soms te ingewikkeld is, Snapchat nu wél vaker vinden. Het is nog maar de vraag of het nieuwe ontwerp dat voorelkaar gaat krijgen.

Verschuiven van meubilair

Techsite The Verge omschrijft de veranderingen "als het verschuiven van het meubilair". De site merkt op dat het heel lastig is voor een dienst om aantrekkelijker te worden voor een groot publiek. Kijk maar naar Twitter, schrijft The Verge. Daar probeert men dit al jaren, zonder al te veel succes.

Spiegel zelf schreef vanochtend een opiniestuk op de Amerikaanse nieuwssite Axios, waar hij zijn visie op 'Snapchat 2.0' uiteenzette. "Snapchat is allereerst de plek om met vrienden te praten", benadrukte hij daarin. Hij ziet zijn app als een toevluchtsoord voor mensen die andere sociale media, denk bijvoorbeeld Facebook, zat zijn.