Leroy van Limbeek | NOS

Het historische centrum van Arnhem, het Land van Maas en Waal en de Waalbrug in Nijmegen. Het zijn karakteristieke Gelderse plekken die vandaag vol in de aandacht staan. De tweede etappe van de Giro d'Italia trekt vandaag van Arnhem naar Nijmegen en de beelden zullen de hele wereld overgaan.

"Mooi in beeld, zo willen de Italianen het ook", zegt wielerhistoricus Benjo Maso. "Dat is een prioriteit bij de organisatie van de Giro d'Italia. Dat is bij de Tour de France anders. Daar willen ze ook wel mooie beelden, maar dat is niet het belangrijkst."

Maso blikt terug op de start van de Giro in Amsterdam in 2010. De hoofdstad was toen drie dagen lang het vertrekpunt voor de wielrenners in de Italiaanse Ronde. Ze trokken vanaf daar naar Utrecht en Middelburg.

Rijden over zo´n smalle gracht, dat zagen ze niet zitten.

Benjo Maso

"De Italianen wilden een proloog op de Herengracht. Die zagen dat helemaal voor zich: met alle wielrenners over die gracht. Dat zou spectaculaire beelden opleveren. Dat is ook kenmerkend voor de Giro: het moet spectaculair zijn. Maar Amsterdam zag dat helemaal niet zitten. Al die renners over zo'n smalle gracht. Het is gelukt om ze dat uit hun hoofd te praten."

"De Fransen zouden het niet in hun hoofd halen om zoiets te bedenken", vervolgt Maso. "De Herengracht is te smal, te gevaarlijk, de Karavaan - die inmiddels uit bijna 1000 wagens bestaat - zou daar nooit langs kunnen."

Het peloton tijdens de etappe van de Giro d'Italia in 2010 van Amsterdam naar Middelburg ANP

Het is ook het hele idee achter de Ronde van Italië, aldus de wielerhistoricus. Het wielerevenement zou de schoonheid van Italië aan de hele wereld willen tonen. Niet alleen mensen aan de andere kant van de aardbol zouden zien wat het Zuid-Europese land te bieden heeft, ook de Italianen zelf zouden wellicht meer gaan reizen in eigen land.

'Liefhebbers hadden een heerlijke dag'

Meer toeristen, dat zien de Gelderlanders ook wel zitten. De aandacht van over de hele wereld is een belangrijke reden geweest om het evenement naar de provincie te halen. Gelderland kan daarmee zijn schoonheid laten zien en de hele wereld kijkt mee. Misschien dat die kijkers dan weleens Apeldoorn of het het Land van Maas en Waal op hun 'nog-te-bezoeken-lijstje' zetten, zo is de gedachte.

Daarvoor moet de provincie wel een flinke duit in de zak doen. Drie dagen in de spotlights staan kost Gelderland 5 miljoen euro.

"Maar het levert de provincie ook veel op", zegt Dimitri Bonthuis die de woordvoering voor de provincie doet. "Het geeft Gelderland een enorme boost: horecagelegenheden verdienen meer, het is goed voor het toerisme en het zet Gelderland op de kaart als sportprovincie."

"Bovendien", zegt hij, "blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen dat 80 procent van de Gelderse bevolking een komst van de Giro naar Gelderland positief vindt."

Ik verwacht niet dat er maandag ineens een bus met Italianen op de stoep staat.

Hubert Bruls, burgemeester van Nijmegen

Hubert Bruls, de burgemeester van Nijmegen, studeerde eind jaren 80 in Italië. Hij spreekt de taal nog maar 'un po', maar kan zijn Italiaanse gasten nog prima verstaan. In het Zuid-Europese land is vooralsnog maar weinig aandacht voor de Giro. Heel veel zorgen over de toestroom van toeristen maakt Bruls hij zich niet. 

"De etappes worden in weet-ik-veel hoeveel landen uitgezonden", zegt hij. "In mijn tijd als burgemeester van Venlo heb ik daar de start van een etappe van de Ronde van Spanje meegemaakt. Ik was verbaasd over het effect van de lange termijn. De mensen die dankzij de etappe uiteindelijk de stad bezochten, kwamen echt niet allemaal uit Spanje."

Bruls: “Ik verwacht niet dat er maandag ineens een bus met Italianen op de stoep staat. Bij dit soort evenementen zit het effect echt in de wat langere termijn.”

De tweede etappe van de Giro d'Italia 2016 NOS

STER reclame